responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 394


كار حرام جايز نيست .
2 - پول دادن براى آن استفاده در نظر مردم بيهوده نباشد .
3 - اگر چيزى را كه اجاره مىدهند چند استفاده دارد ، استفاده اى را كه مورد نظر است معين نمايند ، مثلا اگر حيوانى را كه سوارى مىدهد و بار مىبرد اجاره دهند ، بايد موقع اجاره معين كنند كه سوارى يا باربرى آن مورد نظر است ، و اگر هر دو در نظر باشد باز هم بايد مشخص نمايند .
4 - مدت استفاده معين باشد ، مثلا هنگام اجاره معين نمايند چند سال يا چند ماه از آن چيز استفاده كنند . و اگر مدت معلوم نباشد ولى عمل را معين كنند - مثلا با خياط قرار بگذارند كه لباس معينى را به طور مخصوصى بدوزد - احوط تعيين مدت است ، مگر اين كه در نظر مردم زمان معينى متعارف باشد .
" مسأله 2208 " اگر ابتداى مدت اجاره را معين نكنند ابتداى آن بعد از انجام قرارداد اجاره خواهد بود .
" مسأله 2209 " اگر ابتداى اجاره را مثلا يك ماه بعد از انجام قرارداد معين كنند اجاره صحيح است ، هر چند هنگام قرارداد آن چيز در اجاره ديگرى باشد .
" مسأله 2210 " اگر مدت اجاره را معلوم نكنند و مثلا مالك به مستأجر بگويد هر اندازه در خانه نشستى اجاره هر ماه آن فلان مبلغ است اجاره صحيح نيست .
" مسأله 2211 " هتلها يا مسافرخانه هايى كه معلوم نيست مسافران چه مدت در آن مىمانند ، اگر قرار بگذارند كه در هر شب مبلغ معينى بدهند استفاده از آن مكانها اشكال ندارد ، ولى چون مدت اجاره را معين نكرده اند اجاره صحيح نيست و مالك هر وقت بخواهد مىتواند آنان را بيرون كند .
مسائل متفرقه اجاره :
" مسأله 2212 " مستأجرى كه ملكى را اجاره كرده بايد پس از پايان مدت اجاره آن را تخليه كند و به مالك تحويل دهد ، و يا رضايت او را به دست آورد .
" مسأله 2213 " مالى را كه مستأجر بابت اجاره به موجر مىپردازد بايد معلوم باشد .
پس اگر از چيزهايى است كه با وزن معامله مىكنند بايد وزن آن معلوم باشد ، و اگر از چيزهاى است كه با شمارش معامله مىكنند بايد شماره آن معين باشد ، و اگر مثل حيوان باشد ، بايد موجر آن را ببيند يا مستأجر خصوصيات آن را بگويد .
" مسأله 2214 " اگر زمينى را براى زراعت گندم يا جو اجاره دهد و مال الاجاره را

394

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 394
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست