responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 395


جو يا گندم همان زمين يا محصول ديگرى از آن زمين كه فعلا موجود نيست قرار دهد اجاره صحيح نيست .
" مسأله 2215 " كسى كه چيزى را اجاره داده ، تا آن چيز را تحويل ندهد حق ندارد اجاره آن را مطالبه كند . و نيز اگر براى انجام عملى اجير شده باشد پيش از انجام عمل حق مطالبه اجرت ندارد ، مگر اين كه شرط كنند جلوتر بگيرد يا - مثل اجرت نماز استيجارى يا حج - متعارف باشد كه جلوتر بگيرند .
" مسأله 2216 " هر گاه چيزى را كه اجاره داده تحويل دهد ، اگر چه مستأجر تحويل نگيرد يا تحويل بگيرد و تا آخر مدت اجاره از آن استفاده نكند ، بايد مبلغ اجاره را به موجر بپردازد ، مگر اين كه به طور كلى بدون تقصير و كوتاهى مستأجر از استفاده بيفتد .
" مسأله 2217 " اگر چيزى را كه اجاره كرده يا مثلا پارچه اى را كه خياط گرفته از بين برود ، چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و در استفاده از آن هم زياده روى ننموده ضامن نيست .
" مسأله 2218 " اگر كسى را براى انجام كارى اجير نمايند و او در وقت معين حاضر شود مبلغ اجاره را طلبكار است ، هر چند در آن وقت بيكار بماند يا براى خودش يا ديگرى كار كند .
" مسأله 2219 " اگر بعد از تمام شدن مدت اجاره معلوم شود اجاره باطل بوده ، در صورتى كه مستأجر عين مورد اجاره را تحويل گرفته باشد بنابر احتياط اجرت متعارف آن را با مال الاجاره تعيين شده مقايسه كنند ، پس مقدار مشترك را مستأجر به صاحب ملك بپردازد و نسبت به زائد آن با يكديگر مصالحه نمايند . همچنين است اگر بعد از گذشتن مقدارى از مدت اجاره معلوم شود كه اجاره باطل بوده است .
" مسأله 2220 " اگر پس از قرارداد اجاره موجر يا مستأجر بفهمد مغبون شده ، چنانچه هنگام قرارداد ملتفت نبوده مىتواند اجاره را به هم بزند ، ولى اگر در قرارداد اجاره شرط كرده باشند كه در صورت ضرر و غبن هم هيچ كدام حق به هم زدن معامله را ندارند ، نمىتوانند اجاره را به هم بزنند .
" مسأله 2221 " اگر پيش از ابتداى مدت اجاره متعلق اجاره به گونه اى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد اجاره باطل مىشود ، و پولى كه مستأجر به موجر داده به او بر مىگردد ، بلكه اگر طورى شود كه استفاده از آن به اندازه اى كه در اجاره معين شده ممكن نباشد ، مستأجر مىتواند اجاره را به هم بزند .
" مسأله 2222 " اگر در بين مدت اجاره متعلق اجاره به گونه اى خراب شود كه هيچ

395

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست