responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 332


نمىخواند مىتواند پرداخت فطره را تا ظهر روز عيد تأخير بيندازد .
" مسأله 1900 " اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد ، احتياط واجب آن است كه بعدا به قصد قربت مطلقه و بدون نيت ادا و قضا پرداخت كند ، ولى اگر مقدار زكات را به قصد زكات پيش از ظهر جدا نموده ، هنگام پرداخت به قصد زكات بپردازد .
" مسأله 1901 " اگر فطره را جدا كرده باشد نمىتواند مصرف كند يا آن را عوض نمايد .
" مسأله 1902 " اگر مالى را كه براى فطره كنار گذاشته از بين برود ، چنانچه دسترسى به فقير داشته و دادن فطره را تأخير انداخته است بايد عوض آن را بدهد . و اگر دسترسى به فقير نداشته ضامن نيست ، مگر آن كه در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد .
" مسأله 1903 " اگر در محل خودش مستحق پيدا شود احتياط واجب آن است كه فطره را به جاى ديگر منتقل نكند ، و اگر به جاى ديگر ببرد و تلف شود ضامن است ، مگر اين كه با مطالبه حاكم شرع جامع الشرايط يا نماينده او به جاى ديگر منتقل كرده باشد .
" مسأله 1904 " كسى كه مىخواهد قيمت فطره را بپردازد - چنانچه قيمتها به حسب زمان و مكان مختلف باشد - قيمت همان مكان و همان وقتى كه مىخواهد فطره را بپردازد ملاك مىباشد .
" مسأله 1905 " اگر از جنسى كه قيمتش دو برابر قيمت معمولى است نصف صاع ( يك كيلو و نيم ) بدهد كفايت نمىكند ، بلكه اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد .
" مسأله 1906 " انسان نمىتواند نصف فطره را از يك جنس و نصف ديگر آن را از جنس ديگر بپردازد ، و اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد ، ولى اگر مخلوط از دو جنس غذاى غالب مردم آن محل باشد اشكال ندارد .
" مسأله 1907 " كسى كه فطره چند نفر را مىدهد لازم نيست همه را از يك جنس بدهد ، و مىتواند فطره بعضى را از يك جنس و بعضى ديگر را از جنس ديگر يا قيمت آن بپردازد .
مصرف زكات فطره :
" مسأله 1908 " احتياط آن است كه زكات فطره را فقط به شيعيانى كه فقير و مسكين هستند بدهند . ولى فقيرى كه به او فطره مىدهند لازم نيست عادل باشد ، هر چند به كسى

332

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست