responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 331


" مسأله 1891 " فطره كودكى كه از مادر يا دايه شير مىخورد بر عهده كسى است كه مخارج مادر يا دايه را تأمين مىكند ، ولى اگر مادر يا دايه مخارج خود را از مال طفل بر مىدارد ، فطره طفل بر كسى واجب نيست . و اگر براى شير دادن كودك اجرت مىگيرند ، فطره كودك بر عهده اجرت دهنده است نه آن كسى كه مخارج مادر يا دايه را مىپردازد .
" مسأله 1892 " اگر انسان كسى را براى كارى اجير نمايد و شرط كند مخارجش را بدهد ، در صورتى كه به شرط خود عمل كند و عرفا نان خور او حساب شود بايد فطره او را بپردازد ، ولى اگر اجير در زندگى مستقل باشد - نظير كارمندان ادارات و كارگران كارخانه ها - بايد زكات فطره را خودش بدهد . و بنابر احتياط واجب حكم سربازان پادگانها نيز همين است .
" مسأله 1893 " انسان اگر چه مخارج عائله اش را از مال حرام بدهد بايد فطره آنان را از مال حلال بپردازد .
" مسأله 1894 " كسى كه پيش از غروب شب عيد فطر داراى شرايط پرداخت زكات فطره بوده اگر پس از غروب بميرد ، بايد فطره او و عائله اش را از مال او بپردازند ، ولى اگر پيش از غروب بميرد واجب نيست فطره او و عائله اش را از مال او بدهند .
" مسأله 1895 " پرداخت فطره پيش از ماه رمضان و بنابر احتياط در ماه رمضان صحيح نيست ، ولى اگر در ماه رمضان يا پيش از آن به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعى ندارد ، به شرط آن كه شرايط در فقير باقى باشد و فقير توجه به قرض بودن آن داشته باشد و به همين قصد قبول كند .
" مسأله 1896 " اگر فطره را از چيز معيوب بدهد بنابر احتياط واجب كافى نيست ، ولى اگر در جايى باشد كه خوراك غالب آنان معيوب است اشكال ندارد .
" مسأله 1897 " گندم يا چيز ديگرى را كه براى فطره مىدهد بايد به جنس ديگر يا خاك مخلوط نباشد ، يا اگر مخلوط است چيزى كه مخلوط شده به قدرى كم باشد كه قابل اعتنا نباشد ، و اگر بيش از اين مقدار باشد در صورتى صحيح است كه خالص آن به يك صاع - يعنى سه كيلوگرم - برسد و تصفيه آن مشكل و خارج از متعارف نباشد .
" مسأله 1898 " بنابر احتياط نمىتواند جنس معيوب يا مخلوط را به عنوان قيمت فطره بپردازد ، بلكه قيمت آن بايد با پول متعارف حساب شود و پول پرداخت گردد .
" مسأله 1899 " كسى كه نماز عيد فطر مىخواند بنابر احتياط واجب فطره را پيش از نماز عيد فطر بدهد ، و اگر مستحق آن موجود نيست آن را جدا نمايد ، ولى اگر نماز عيد

331

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست