responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 323


مقدم بدارد ، و اگر از بين رفته باشد بايد مال او را به نسبت بدهيهايش تقسيم نمايند . ولى اگر حج نيز بر او واجب بوده بنابر احتياط حج را بر ساير ديون ميت مقدم بدارند ، و در آنچه در حج مصرف مىكنند قصد زكات نمايند .
" مسأله 1837 " ميتى كه بدهكار است و مالى هم دارد كه زكات آن واجب شده ، بايد اول زكات مالش را بپردازند و سپس بدهى او را ادا نمايند .
" مسأله 1838 " ميتى كه بدهكار است و گندم يا جو يا خرما و يا انگور هم دارد دو صورت دارد :
الف - اگر پيش از آن كه زكات اينها واجب شود وارثان دين ميت را از دارايى ديگر او پرداخت كنند ، سهم هر كدام به مقدار نصاب برسد بايد زكات آن را پرداخت نمايد .
ب - اگر پيش از آن كه زكات اينها واجب شود دين او را ادا نكنند دو حالت دارد :
1 - چنانچه دارايى ميت تنها به اندازه دين او باشد ، واجب نيست زكات اينها را پرداخت نمايند .
2 - اگر دارايى ميت بيشتر از دين او است ، چنانچه پرداخت تمام دين به طلبكار موقوف به پرداخت مقدارى از گندم ، جو ، خرما و يا انگور است ، اين مقدار مشمول زكات نمىشود ، ولى بقيه كه متعلق به ورثه است سهم هر كدام به حد نصاب برسد بايد زكات آن را بپردازد .
" مسأله 1839 " كسى كه بدهكار است و نمى تواند بدهى خود را بپردازد - اگر چه براى مخارج نياز نداشته باشد - طلبكار مىتواند طلب خود را بابت زكات حساب كند .
" مسأله 1840 " كسى كه از فقير طلبكار است مىتواند طلب خود را بابت زكات حساب كند ، به شرط اين كه فقير بدهى خود را در راه گناه صرف نكرده باشد ، يا اگر در راه گناه صرف كرده از آن توبه كرده باشد .
" مسأله 1841 " اگر فقير بميرد و دارايى او به اندازه قرضش نباشد ، طلبكار مىتواند باقيمانده طلبى را كه از او دارد بابت زكات حساب كند ، و اگر دارايى او به اندازه قرضش باشد ولى وارثان از اداى بدهى او امتناع كنند يا به جهت ديگرى انسان نتواند طلب خود را بگيرد ، بنابر اقوى مىتواند طلب خود را بابت زكات حساب نمايد .
مصرف زكات " مسأله 1842 " زكات را مىتوان در هشت مورد مصرف نمود :
اول - فقير ، و او كسى است كه همه يا بخشى از هزينه هاى ساليانه خود وافراد تحت

323

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست