responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 290


" مسأله 1639 " كاسبى كه در طول سال به مردم نسيه داده ، اگر در آخر سال وقت وصول آن رسيده و قابل وصول است و مثل نقد مىباشد بايد خمس سود آن را پرداخت نمايد ، و در غير اين صورت بنابر اقوى سود آن جزو سود سالى است كه وصول مىشود .
" مسأله 1640 " افرادى كه در ادارات دولتى يا مؤسسات خصوصى كار مىكنند و معمولا اداره مقدارى از حقوق آنان را پس انداز مىكند تا هنگام بازنشستگى به تدريج به آنان پرداخت نمايد ، پس از بازنشستگى هر مقدار را كه در هر سال به آنان بدهند جزو در آمد آن سال حساب مىشود و لازم نيست خمس آن را فورا پرداخت نمايند .
خمس سرمايه و ترقى قيمت :
" مسأله 1641 " اگر با پول خمس داده يا پولى كه خمس ندارد - مانند ارث - باغى احداث كند يا دام بخرد كه پس از افزايش قيمت آن را بفروشد ، بايد خمس ميوه و رشد درختهاى باغ و خمس افزايش قيمت باغ و نيز خمس شير و پشم و فربهى دام و افزايش قيمت آن را پرداخت كند ، ولى اگر قصدش افزايش قيمت نباشد ، بلكه باغ را براى بهره گيرى از ميوه درختان آن احداث كند و دام را براى استفاده از شير و پشم آن خريده باشد ، تنها بايد خمس ميوه يا شير و پشم زائد بر مخارج ساليانه اش را بپردازد .
" مسأله 1642 " هر گاه با پول خمس داده يا پولى كه خمس ندارد - مانند ارث - خانه يا ملكى بخرد يكى از دو حالت را دارد :
الف - اين كه قصدش تجارت با آن نباشد بلكه مىخواهد خودش از آن استفاده نمايد ، كه در اين صورت ترقى قيمت آن خمس ندارد ، و اگر از روى اتفاق آن را به ملك ديگرى تبديل كند نيز خمس ندارد ، ولى اگر تصادفا آن را بيشتر از آنچه خريده بفروشد پول اضافى از در آمد سال فروش حساب مىشود ، كه اگر از مخارج ساليانه زياد بيايد بايد خمس آن را بپردازد .
ب - اين كه قصدش تجارت با آن باشد ، كه در اين صورت اگر يك سال از ترقى قيمت آن بگذرد و امكان فروش داشته باشد به طورى كه در نظر مردم سود موجود حساب شود ، خمس ترقى قيمت بايد پرداخت گردد .
" مسأله 1643 " باغ يا ملكى كه به انسان ارث رسيده ، اگر در سالهاى بعد از روى اتفاق آن را تبديل كند يا بفروشد و قيمت آن از زمانى كه به ارث رسيده بيشتر باشد ترقى قيمت آن خمس ندارد .
" مسأله 1644 " كسى كه از در آمد سال اشياء يا اموالى را براى تجارت و سرمايه

290

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست