responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 275


بنابر احتياط با كمك پسر بزرگتر ميت اين كار را انجام دهد .
" مسأله 1571 " اگر ميت به خاطر مسافرت روزه هاى خود را نگرفته باشد ، ولى او - يعنى پسر بزرگتر و بنابر احتياط واجب بزرگترين وارث مرد مطابق طبقات ارث - بايد قضاى آنها را بجا آورد ، ولى اگر به خاطر بيمارى روزه ها را نگرفته است ، قضاى آنها در صورتى بر ولى او واجب مىشود كه بر خود او قضاى آنها واجب بوده و بجا نياورده است .
احكام روزه مسافر " مسأله 1572 " مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را دو ركعتى بخواند نبايد روزه بگيرد ، ولى مسافرى كه نمازش تمام است - مثل كسى كه شغلش مسافرت است - بايد روزه خود را هم بگيرد .
" مسأله 1573 " مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ، هر چند براى فرار از روزه باشد ، ولى مسافرت پيش از روز بيست و چهارم رمضان مكروه است ، مگر اين كه مسافرت به قصد انجام عمره يا حج و يا كار ضرورى ديگر باشد .
" مسأله 1574 " اگر غير از روزه رمضان و نذر معين ، روزه معين ديگرى بر انسان واجب باشد بنابر احتياط نبايد در آن روز مسافرت كند ، مگر آن كه ضرورتى پيش آيد . و اگر در سفر باشد بايد قصد كند ده روز آنجا بماند و آن روز را روزه بگيرد ، ولى اگر نذر كرده باشد روز معينى را روزه بگيرد بنابر اقوى مىتواند در آن روز مسافرت نمايد و در سفر روزه نگيرد ، و بنابر احتياط واجب قضاى آن را بجا آورد .
" مسأله 1575 " اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معين نكند نمىتواند آن را در سفر بجا آورد ، ولى چنانچه نذر كند كه روز معينى را در سفر روزه بگيرد بايد آن را در سفر بجا آورد . همچنين اگر نذر كند روز معينى را - چه مسافر باشد يا نباشد - روزه بگيرد بايد آن روز را گرچه مسافر باشد روزه بگيرد .
" مسأله 1576 " گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست ، ولى مسافر مىتواند براى بر آورده شدن حاجت سه روز در مدينه منوره روزه مستحبى بگيرد ، به شرط آن كه روزه قضا به عهده او نباشد . و احوط آن است كه روزهاى چهار شنبه ، پنجشنبه و جمعه باشد .
" مسأله 1577 " كسى كه نمىداند روزه مسافر باطل است اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز به مسأله آگاه شود روزه اش باطل مىشود ، و اگر تا مغرب نفهمد روزه اش صحيح است . ولى اگر مسأله را مىدانسته و فراموش كرده يا متوجه نيست كه مسافر

275

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست