responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 276


مىباشد روزه اش باطل است .
" مسأله 1578 " كسى كه روزه است و قصد مسافرت دارد يكى از چند حالت را دارد :
الف - اگر پس از اذان ظهر مسافرت كند ، روزه اش صحيح است و بايد آن را تمام نمايد .
ب - اگر پيش از ظهر از وطن خارج شود و قصد كمتر از هشت فرسخ داشته باشد يا بخواهد كمتر از چهار فرسخ برود و برگردد ، روزه اش صحيح است و بايد آن را به پايان ببرد .
ج - اگر پيش از ظهر از وطن خارج شود و قصد حد اقل هشت فرسخ رفت يا چهار فرسخ رفت و چهار فرسخ برگشت را داشته باشد ، پس از رسيدن به حد ترخص روزه او صحيح نيست و قضاى آن واجب مىشود ، هر چند اگر از شب قبل قصد مسافرت نداشته احوط آن است كه روزه را تمام كرده و قضاى آن را هم بجا آورد . و چنانچه مسافر پيش از رسيدن به حد ترخص روزه خود را باطل كند بنابر احتياط كفاره نيز بر او واجب مىشود .
" مسأله 1579 " اگر مسافر پيش از ظهر به وطن خود يا جايى كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند برسد ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد بايد آن روز را روزه بگيرد ، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست ، بلكه صحيح هم نمىباشد .
" مسأله 1580 " اگر مسافر بعد از ظهر به وطن خود يا جايى كه مىخواهد ده روز در آنجا بماند برسد ، گرچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد روزه آن روز صحيح نيست .
" مسأله 1581 " مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند اگر روزه بگيرد و بعد از ظهر از ماندن در آنجا منصرف شود يكى از دو حالت را دارد :
الف - چنانچه يك نماز چهار ركعتى اداء خوانده باشد ، روزه اش صحيح است و تا وقتى در آنجاست بايد نمازهاى خود را تمام بخواند و روزه هايش را نيز بگيرد .
ب - چنانچه يك نماز چهار ركعتى اداء نخوانده باشد ، روزه آن روزش صحيح است ، ولى نمازهاى خود را بايد شكسته بخواند و در روزهاى بعد هم نمىتواند روزه بگيرد .
" مسأله 1582 " مسافر و كسى كه از روزه گرفتن عذر دارد مكروه است در روز ماه رمضان جماع نمايد ، و يا در خوردن و آشاميدن خود را كاملا سير كند .

276

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 276
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست