responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 274


" مسأله 1563 " كسى كه به نيت قضاى روزه رمضان روزه گرفته ، اگر وقت قضاى روزه او تنگ نباشد مىتواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد ، ولى بعد از ظهر جايز نيست آن را باطل كند بلكه كفاره هم دارد .
" مسأله 1564 " اگر به دليل بيمارى روزه رمضان را نگيرد و بيمارى او تا رمضان سال بعد ادامه يابد ، قضاى روزه هايى را كه نگرفته بر او واجب نيست هر چند احوط است ، و بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد . ولى چنانچه به واسطه عذر ديگرى - مثلا مسافرت - روزه نگرفته و عذر او تا رمضان سال بعد باقى بماند ، بايد روزه هايى را كه نگرفته قضا كند و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد .
" مسأله 1565 " اگر به علت بيمارى روزه رمضان را نگيرد و پس از رمضان آن بيمارى بهبود يابد ولى عذر ديگرى پيدا كند كه نتواند تا رمضان سال بعد قضاى آن را بجا آورد ، بايد روزه هايى را كه نگرفته قضا نمايد ، همچنين اگر به علت ديگرى غير از بيمارى روزه رمضان را نگيرد و پس از رمضان آن عذر بر طرف شود ولى به علت بيمارى نتواند تا رمضان بعد روزه بگيرد ، بايد روزه هايى را كه نگرفته قضا نمايد ، و در هر دو صورت بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد .
" مسأله 1566 " اگر قضاى روزه رمضان را چند سال تأخير بيندازد بايد آن را بجا آورد و براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد ، و با تكرار سالهاى تأخير چيزى به كفاره اضافه نمىشود .
" مسأله 1567 " اگر از روى عمد روزه رمضان را نگيرد بايد قضاى آن را بجا آورد و براى هر روز دو ماه روزه بگيرد يا به شصت فقير طعام دهد ، و چنانچه تا رمضان آينده قضاى آن روزه را بجا نياورد بنابر احتياط واجب براى هر روز نيز يك مد طعام بدهد .
" مسأله 1568 " اگر قضاى روزه ميتى را - به طور مجانى يا استيجار - گرفته باشد بنابر احتياط واجب بعد از ظهر آن را باطل نكند .
" مسأله 1569 " اگر به علت بيمارى يا حيض و يا نفاس روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن ماه رمضان بميرد ، لازم نيست روزه هاى او را قضا كنند ، ولى اگر به علت مسافرت روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن رمضان بميرد بايد براى او قضا كنند .
" مسأله 1570 " پس از مرگ پدر بزرگترين وارث مرد طبق طبقات ارث بايد قضاى نماز و روزه او را به تفصيلى كه در مسأله " 1229 " گذشت بجا آورد ، اين حكم بنابر احتياط در مورد مادر هم جارى است . همچنين است اگر پدر يا مادر بجز روزه رمضان روزه واجب ديگرى را - مانند روزه نذر - نگرفته باشند . در اين موارد اگر پدر ميت زنده است

274

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست