responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 188


مشروع دنيايى از خداوند گريه نمايد اشكال ندارد . و چنانچه براى ترس از خدا و آخرت گريه كند - با صدا باشد يا بى صدا - نه تنها اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است .
نهم - آن كه كارى انجام دهد كه انسان را از صورت نمازگزار خارج كند ، كم باشد يا زياد ، عمدا باشد يا از روى اشتباه وفراموشى . ولى كارى كه صورت نماز را به هم نزند - مثل اشاره كردن با دست - اشكال ندارد .
" مسأله 1013 " اگر در بين نماز به قدرى ساكت بماند كه نگويند نماز مىخواند نمازش باطل مىشود .
" مسأله 1014 " اگر در بين نماز كارى انجام دهد يا مدتى ساكت شود و شك كند كه نماز به هم خورده يا نه ، نمازش صحيح است .
دهم - خوردن و آشاميدن اگر به گونه اى باشد كه صورت نماز را بر هم زند و نگويند نماز مىخواند - از روى عمد باشد يا فراموشى - نماز را باطل مىكند .
" مسأله 1015 " احتياط واجب آن است كه در نماز هيچ چيز نخورد و نياشامد ، چه موالات نماز به هم بخورد يا نه ، و چه بگويند نماز مىخواند يا نگويند .
" مسأله 1016 " اگر در بين نماز غذايى را كه لاى دندانها مانده فرو برد نمازش باطل نمىشود ، ولى اگر قند يا شكر و مانند اينها در دهان بگذارد يا مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پيدا مىكند .
يازدهم - شك در شماره ركعتهاى نمازهاى دو ركعتى ، سه ركعتى و در دو ركعت اول از نمازهاى چهار ركعتى به گونه اى كه در " شكيات نماز " گفته خواهد شد نماز را باطل مىكند .
دوازدهم - اگر يكى از ركنهاى نماز را از روى اشتباه يا عمد انجام ندهد يا آن را زياد كند و يا چيزى را كه ركن نيست از روى عمد كم يا زياد نمايد .
" مسأله 1017 " اگر بعد از نماز شك كند در بين نماز كارى كه نماز را باطل مىكند انجام داده يا نه ، نمازش صحيح است .
چيزهايى كه در نماز مكروه است " مسأله 1018 " مكروه است نمازگزار صورت را - به گونه اى كه از سمت قبله برنگردد - كمى به طرف راست يا چپ بگرداند و نيز مكروه است چشمها را ببندد ، يا به طرف راست و چپ بنگرد ، يا با ريش و دست خود بازى كند و انگشتها را داخل هم


( 1 ) و چنانچه از طرف قبله برگردد نمازش باطل مىشود ، چنان كه گذشت .

188

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 188
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست