responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 189


مواردى كه مى توان نماز واجب را رها كرد

شكيات نماز

نمايد ، يا موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذكر براى شنيدن حرف كسى ساكت شود ، بلكه هر كارى كه خضوع و خشوع را از بين ببرد مكروه مىباشد .
" مسأله 1019 " هنگامى كه انسان خواب آلود است و نيز هنگام خود دارى از ادرار و مدفوع مكروه است نماز بخواند ، همچنين پوشيدن جوراب تنگ كه پا را فشار دهد در نماز مكروه است . و بجز موارد ذكر شده مكروهات ديگرى هم در كتابهاى مفصل گفته شده است .
مواردى كه مىتوان نماز واجب را رها كرد " مسأله 1020 " بنابر احتياط واجب رها كردن و به هم زدن نمازهاى واجب در حال اختيار جايز نيست ، ولى رها كردن آن در موارد زير جايز بلكه واجب مىباشد :
1 - اگر حفظ جان خود انسان يا كسى كه حفظ جان او واجب است بدون شكستن نماز ممكن نباشد .
2 - اگر حفظ مالى كه نگهدارى آن لازم است بدون شكستن نماز ممكن نباشد ، ولى شكستن نماز براى مالى كه اهميت ندارد مكروه است .
3 - اگر وقت نماز وسعت دارد و نماز گزار در بين نماز متوجه نجس بودن مسجد شود و به گونه اى باشد كه اگر بخواهد در حال نماز مسجد را تطهير كند نماز به هم مىخورد ، ولى چنانچه وقت تنگ و يا در اواخر نماز باشد به شكلى كه ادامه دادن نماز به فوريت تطهير مسجد لطمه نزند ، نماز خود را تمام كند و بعد فورا مسجد را تطهير نمايد .
4 - اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبكار در بين نماز طلب خود را درخواست كند و نتواند در بين نماز طلب او را بدهد .
" مسأله 1021 " كسى كه بايد نماز را بشكند چنانچه نماز را تمام كند معصيت كرده ، ولى نماز او صحيح است ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه دوباره بخواند .
" مسأله 1022 " كسى كه پيش از رسيدن به حد ركوع متوجه شود اذان و اقامه را فراموش كرده ، چنانچه وقت وسعت دارد ، مستحب است نماز را رها كرده و پس از اذان و اقامه نماز را شروع نمايد .
شكيات نماز " مسأله 1023 " حكم گمان در هر جاى نماز حكم يقين است ، چه در ركعات نماز باشد يا در افعال آن ، و در دو ركعت اول نماز باشد يا دو ركعت آخر آن ، هر چند در مظنه اى

189

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست