responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 169


صحيح است ، ولى بايد پيش از آن كه از حالت ركوع خارج شود ذكر واجب را بگويد .
" مسأله 917 " پس از تمام شدن ذكر ركوع بايد راست بايستد و پس از آرام گرفتن بدن به سجده رود ، و اگر عمدا پيش از ايستادن يا پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود نمازش باطل مىشود .
" مسأله 918 " اگر نمازگزار ركوع را فراموش كند ، پس اگر پيش از آن كه به سجده برسد يادش بيايد ، بايد بايستد و بعد به ركوع رود ، و اگر به حالت خميدگى به ركوع برگردد نمازش باطل است . و اگر بعد از آن كه پيشانى به زمين رسيد يا بعد از سجده اول و پيش از شروع سجده دوم يادش بيايد ، بنابر احتياط واجب بايد بايستد و ركوع را بجا آورد و نماز را تمام كند و دو سجده سهو براى سجده زيادى بجا آورد و دوباره هم نماز را بخواند .
" مسأله 919 " مستحب بلكه احوط است پيش از رفتن به ركوع در حالى كه راست ايستاده تكبير بگويد وحتى الامكان ترك نشود ، و براى تكبير دستها را بلند كند و در ركوع پشت را صاف نگه دارد و گردن را بكشد و مساوى پشت نگه دارد و بين دو قدم را نگاه كند ، و پيش از گفتن ذكر يا بعد از آن صلوات بفرستد ، و بعد از آن كه از ركوع برخاست و راست ايستاد در حال آرامى بدن بگويد : " سمع الله لمن حمده " .
" مسأله 920 " مستحب است در ركوع مرد زانوها را به عقب دهد ، و زن دستها را از زانو بالاتر بگذارد و زانوها را به عقب ندهد .
6 - سجود :
" مسأله 921 " نمازگزار بايد در هر ركعت از نمازهاى واجب و مستحب پس از ركوع دو سجده كند . و " سجده " آن است كه پيشانى ، كف دو دست ، سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پا را روى زمين قرار دهد .
" مسأله 922 " لازم نيست تمام پيشانى روى زمين قرار گيرد ، بلكه به اندازه اى كه عرفا سجده گفته شود كفايت مىكند . و بنابر احتياط جاى سجده از مقدار يك بند انگشت كمتر نباشد و بهتر است به مقدار يك درهم باشد ، و اگر همين مقدار متفرق بوده ولى نظير دانه هاى تسبيح به هم اتصال داشته باشد اشكال ندارد .
" مسأله 923 " در يك ركعت دو سجده با هم يك ركن به حساب مىآيد ، پس اگر نمازگزار در يك ركعت نماز واجب از روى عمد يا فراموشى دو سجده را ترك كند يا دو سجده ديگر اضافه نمايد ، نمازش باطل است .

169

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست