responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 170


" مسأله 924 " اگر عمدا يك سجده كم يا زياد كند نماز باطل مىشود ، ولى اگر از روى فراموشى يك سجده كم كند يكى از دو صورت را دارد :
الف - اگر پيش از رسيدن به ركوع ركعت بعد يادش بيايد ، بايد برگردد و آن را بجا آورد و سپس آنچه را خوانده دوباره بخواند ، و بنابر احتياط براى هر يك از ايستادن و ذكر بى جا دو سجده سهو بجا آورد .
ب - اگر پس از رسيدن به ركوع ركعت بعد يادش بيايد ، بايد بعد از نماز قضاى آن سجده را بجا آورد و بنابر احتياط واجب دو سجده سهو نيز انجام دهد .
" مسأله 925 " اگر پيشانى را عمدا يا اشتباها به زمين نگذارد سجده نكرده است ، اگر چه جاهاى ديگر به زمين برسد . ولى اگر پيشانى را به زمين بگذارد و اشتباها جاهاى ديگر را به زمين نرساند يا اين كه ذكر نگويد سجده صحيح است .
" مسأله 926 " جاى پيشانى نمازگزار نبايد از جاى زانوها و بنابر احتياط واجب از جاى سر انگشتهاى پا بيش از حدود چهار انگشت بسته پست تر يا بلند تر باشد ، همچنين در زمين سراشيب كه سراشيبى آن درست معلوم نيست احتياط واجب آن است كه جاى پيشانى نمازگزار از جاى انگشتان پا و سر زانوهاى او از اين مقدار پست تر يا بلند تر نباشد .
" مسأله 927 " بايد بين پيشانى و آنچه بر آن سجده مىكند چيزى مانع نباشد . پس اگر مهر به قدرى چرك باشد كه پيشانى به خود مهر نرسد سجده باطل است ، ولى اگر رنگ مهر تغيير كرده باشد اشكال ندارد .
" مسأله 928 " مهر يا چيزى كه بر آن سجده مىكند بايد پاك باشد ، ولى اگر مثلا مهر را روى فرش نجس بگذارد يا يك طرف مهر نجس و خشك باشد و پيشانى را به طرف پاك آن بگذارد اشكال ندارد .
" مسأله 929 " در سجده بايد كف دستها را بر زمين بگذارد ، ولى در حال ناچارى پشت دستها هم مانعى ندارد ، و اگر پشت دست ممكن نباشد بايد مچ دست را بگذارد ، و چنانچه آن را هم نتواند بايد تا آرنج هر جا را كه مىتواند بر زمين بگذارد ، و اگر آن هم ممكن نيست گذاشتن بازو كافى است .
" مسأله 930 " در سجده بنابر احتياط بايد سر دو انگشت بزرگ پا را بر زمين بگذارد ، و اگر روى دو انگشت بزرگ يا زير آنها و يا انگشتهاى ديگر پا و يا روى پا را بر زمين بگذارد ، يا به واسطه بلند بودن ناخن سر شست به زمين نرسد ، نماز باطل است ، و كسى كه به واسطه ندانستن مسأله نمازهاى خود را اين طور خوانده ، چنانچه در ياد گرفتن كوتاهى كرده بنابر احتياط واجب دوباره بخواند .

170

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 170
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست