responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 167


را ترك كند . همچنين سوره اى را كه در ركعت اول خوانده مكروه است در ركعت دوم بخواند ، ولى اگر سوره " توحيد " را در هر دو ركعت بخواند مكروه نيست .
5 - ركوع :
" مسأله 902 " انسان بايد در هر ركعت پس از حمد و سوره يا پس از خواندن تسبيحات با قصد ركوع به طور معمول به طرف جلو به اندازه اى خم شود كه كف دستها به سر زانوها برسد ، و بنابر احتياط دستها را به زانوها بگذارد .
" مسأله 903 " اگر به قصد كار ديگرى غير از ركوع - مثلا براى كشتن جانور - خم شود ، نمىتواند آن را ركوع حساب كند ، بلكه بايد بايستد و دوباره براى ركوع خم شود ، و به واسطه اين عمل ركن زياد نشده و نماز باطل نمىشود .
" مسأله 904 " كسى كه دست يا زانوى او با دست و زانوى ديگران فرق دارد ، مثلا دستهايش كوچك يا پاهايش بلند تر از معمول است ، بايد به اندازه متعارف مردم خم شود به گونه اى كه بگويند ركوع كرده است .
" مسأله 905 " كسى كه نشسته نماز مىخواند بايد براى ركوع به اندازه اى خم شود كه اگر ايستاده ركوع مىكرد كمرش را خم مىنمود ، و بهتر است به قدرى خم شود كه صورتش نزديك جاى سجده برسد . و كسى كه خوابيده نماز مىخواند بايد براى ركوع و سجده اشاره كند .
" مسأله 906 " هر گاه نتواند به اندازه ركوع خم شود بايد به چيزى تكيه دهد و ركوع كند ، و اگر موقعى هم كه تكيه داده نتواند به طور معمول ركوع كند بايد به هر اندازه مىتواند خم شود و اشاره هم بنمايد ، و اگر هيچ نتواند خم شود بايد موقع ركوع بنشيند و نشسته ركوع كند ، و احتياط مستحب آن است كه نماز ديگرى هم بخواند و براى ركوع آن در حال قيام با سر اشاره كند .
" مسأله 907 " كسى كه در حال ايستاده مىتواند براى ركوع با سر اشاره كند و در حال نشسته هم نمىتواند ركوع كند ولى مىتواند كمى خم شود ، بايد ايستاده نماز بخواند ، و احتياط واجب آن است كه نماز ديگرى هم بخواند و موقع ركوع آن بنشيند و هر قدر مىتواند براى ركوع خم شود .
" مسأله 908 " كسى كه پس از خم شدن و رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن از ركوع سر بردارد و دوباره به قصد ركوع به اندازه ركوع خم شود ، نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند .

167

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 167
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست