نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري جلد : 1 صفحه : 147
" مسأله 763 " پوشيدن لباس غصبى ، ابريشم خالص ، طلا باف و لباسى كه از اجزاى حيوانات مرده تهيه شده در حال ضرورت و ناچارى اشكال ندارد ، و كسى كه ناچار است و لباس ديگرى غير از اينها ندارد و تا آخر وقت هم ناچارى او از بين نمىرود ، مىتواند با اين لباسها نماز بخواند . " مسأله 764 " انسان بايد از پوشيدن " لباس شهرت " يعنى لباسى كه در نظر عرف زننده است و از جهت زنندگى انگشت نما و موجب هتك باشد خود دارى كند ، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد . " مسأله 765 " احتياط واجب آن است كه مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه در ملا عام نپوشد ، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد . و چنانچه پوشيدن آن به طور موقت و براى يك هدف عقلايى باشد مانعى ندارد . " مسأله 766 " كسى كه ناچار است خوابيده نماز بخواند ، چنانچه برهنه باشد و لحاف يا تشك او نجس يا از ابريشم خالص و يا از اجزاى حيوان حرام گوشت باشد ، احتياط واجب آن است كه خود را در نماز با آنها نپوشاند . مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد : " مسأله 767 " در سه صورت اگر بدن يا لباس نماز گزار نجس باشد نماز او صحيح است : اول - اگر بدن يا لباس نمازگزار به وسيله زخم ، جراحت و يا دملى كه در بدن او است خون آلود شده ، به شرط آن كه آب كشيدن زخم و تعويض پانسمان آن به طور معمول سخت و مشكل باشد ، نماز با آن اشكال ندارد . ولى اگر زخم جزئى بوده و خيلى زود خوب مىشود و آب كشيدن آن ضرر ندارد و آسان است ، بايد هنگام نماز آن را آب كشيد ، مگر آن كه مقدار خون آن از مساحت يك درهم كمتر باشد . دوم - اگر لباس نمازگزار به خون كمتر از يك درهم يا بدن او - بنابر احتياط - به خون كمتر از يك نخود آلوده شود نماز با آن اشكال ندارد . سوم - اگر نمازگزار در تمام وقت نماز غير از نماز خواندن با لباس نجس راه ديگرى نداشته باشد . " مسأله 768 " در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است : اول - اگر لباس كوچك يا هر چيز كوچك ديگرى كه همراه نمازگزار است - مانند : جوراب ، دستمال ، چاقو و انگشتر - نجس باشد ، به شرط آن كه از مردار
147
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري جلد : 1 صفحه : 147