responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 282


مىشود .
( مسأله 1667 ) اگر روزه دار غير از جماع و استمناء كار ديگرى كه حلال است و روزه را باطل مىكند انجام دهد مثلا آب بياشامد و بعد كار ديگرى كه حرام است و روزه را باطل مىكند غير از جماع و استمناء انجام دهد مثلا غذاى حرامى بخورد يك كفاره كافيست .
( مسأله 1668 ) اگر روزه دار آروغ بزند و چيزى در دهانش بيايد چنانچه عمدا آن را فرو ببرد روزه اش باطل است و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر أو واجب مىشود . و اگر خوردن آن چيز حرام بأشد ، مثلا موقع آروغ زدن خون يا غذائى كه از صورت غذا بودن خارج است به دهان أو بيايد و عمدا آن را فرو برد بايد قضاى آن روزه را بگيرد و بنابر احتياط كفاره جمع هم بر أو واجب مىشود .
( مسأله 1669 ) اگر نذر كند كه روز معينى را روزه بگيرد چنانچه در آن روز عمدا روزه خود را باطل كند بايد كفاره بدهد و كفاره آن به نحوى است كه در كفاره نذر بيايد .
( مسأله 1670 ) اگر روزه دار بگفته كسى كه مىگويد مغرب شده و اعتماد بگفته أو نيست افطار كند و بعد بفهمد مغرب نبوده است يا شك كند كه مغرب بوده است يا نه ، قضا و كفاره بر أو واجب مىشود .
( مسأله 1671 ) كسى كه عمدا روزه خود را باطل كرده اگر بعد از ظهر مسافرت كند يا پيش از ظهر براى فرار از كفاره سفر نمايد كفاره از أو ساقط نمىشود بلكه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى أو پيش آمد كند نيز كفاره از أو ساقط نمىشود .
( مسأله 1672 ) اگر عمدا روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا مرض براى أو پيدا شود احتياط واجب أين است كه كفاره را بدهد .
( مسأله 1673 ) اگر يقين كند كه روز أول ماه رمضان است و عمدا روزه خود را باطل كند بعد معلوم شود كه آخر شعبان بوده كفاره بر أو واجب نيست .
( مسأله 1674 ) اگر انسان شك كند كه آخر رمضان است يا أول شوال ، و عمدا روزه خود را باطل كند بعد معلوم شود أول شوال بوده كفاره بر أو واجب نيست .
( مسأله 1675 ) اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود كه روزه دار است جماع

282

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 282
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست