responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 43


است .
مسأله 254 - در وضو ، شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام مىباشد . و اين كه كدام شستن ، اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسى است كه وضو مىگيرد ، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب به صورت بريزد ، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول حساب مىشود ، و اگر به قصد اين كه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم آن حرام است .
مسأله 255 - بعد از شستن هر دو دست ، بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند و احتياط واجب آنست كه با دست راست مسح نمايد و نيز احتياط آن است كه مسح از بالا به پائين باشد اگر چه اقوى جواز مسح از پائين به بالا است .
مسأله 256 - يك قسمت از چهار قسمت سر ، كه مقابل پيشانيست جاى مسح مىباشد . و هر جاى اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافيست ، اگر چه احتياط مستحب آنست كه از در ازا به اندازه درازى يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد .
مسأله 257 - لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد بلكه بر موى جلوى سر هم صحيح است . ولى كسى كه موى جلوى سر او به اندازه‌اى بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مىريزد ، يا بجاى ديگر سر مىرسد ، بايد بن موها را مسح كند ، يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح نمايد . و اگر موهائى را كه به صورت مىريزد يا به جاهاى ديگر سر مىرسد ، جلوى سر جمع كند و بر آنها مسح نمايد . يا بر موى جاهاى ديگر سر ، كه جلوى آن آمده مسح كند باطل است .
مسأله 258 - بعد از مسح سر ، بايد با ترى آب وضو كه در دست مانده روى پاها را از سر يكى از انگشتها تا برآمدگى روى پا مسح كند و احتياط واجب آن است كه تا مفصل را هم مسح نمايد .
مسأله 259 - پهناى مسح پا به هر اندازه باشد كافيست ولى بهتر آنست كه به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد ، و بهتر از آن مسح تمام روى پا است .

43

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست