responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 275


مسأله 2061 - خريد و فروش گوشت و پيه و چرمى كه از ممالك غير اسلامى مىآورند ، يا از دست كافر گرفته مىشود باطل است ، ولى اگر انسان بداند كه آنها از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده خريد و فروش آنها اشكال ندارد .
مسأله 2062 - خريد و فروش گوشت و پيه و چرمى كه از دست مسلمان گرفته شود اشكال ندارد و هم چنين است اگر يكى از اينها در دست مسلمان باشد و بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و احتمال رسيدگى بدهند و بنابر احتياط واجب بدانند مسلمان با آن معامله پاكى مىكند ولى اگر بدانند مسلمان رسيدگى نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه خريد و فروش آنها حرام و معامله آن باطل است .
مسأله 2063 - خريد و فروش مسكرات حرام و معامله آنها باطل است .
مسأله 2064 - فروختن مال غصبى باطل است ، و فروشنده بايد پول را كه از خريدار گرفته به او برگرداند .
مسأله 2065 - اگر خريدار قصدش اين باشد كه پول جنس را ندهد معامله اشكال دارد .
مسأله 2066 - اگر خريدار بخواهد پول جنس را بعدا از حرام بدهد ، و از اول هم قصدش اين باشد معامله اشكال دارد . و اگر از اول قصدش اين نباشد معامله صحيح است ولى بايد مقدارى را كه بدهكار است از مال حلال بدهد .
مسأله 2067 - خريد و فروش آلت لهو مثل تار و ساز حتى سازهاى كوچك حرام است .
مسأله 2068 - اگر چيزى را كه مىشود استفاده حلال از آن ببرند به قصد اين بفروشد كه آن را در حرام مصرف كنند مثلا انگور را با اين قصد بفروشد كه از آن شراب تهيه نمايند ، معامله آن حرام و باطل است .
مسأله 2069 - خريد و فروش مجسمه و صابون يا چيزهاى ديگرى كه روى آن مجسمه دارد اشكال ندارد .
مسأله 2070 - خريدن چيزى كه از قمار ، يا دزدى ، يا از معامله باطل تهيه شده باطل و تصرف در آن مال حرام است . و اگر كسى آن را بخرد بايد به صاحب اصليش برگرداند .
مسأله 2071 - اگر روغنى را كه با پيه مخلوط است بفروشد ، چنانچه آن را معين كند مثلا بگويد اين يك من روغن را مىفروشم ، مشترى مىتواند معامله را به هم بزند ، ولى اگر آن را معين نكند بلكه يك من روغن بفروشد ، بعد روغنى كه پيه دارد بدهد ، مشترى مىتواند

275

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست