سؤال : در مورد قصاص نفس بفرماييد : الف ) آيا اولياء دم مىتوانند به جاى قصاص نفس ، عضوى از اعضاى قاتل را قطع كنند ؟ ( مثلا به جاى كشتن قاتل يكى از پاهاى او را قطع نمايند ) . ب ) آيا اولياء دم مىتوانند عضوى از بدن قاتل را قطع و نسبت به مابقى طلب ديه نمايند ؟ ج ) آيا اولياء دم مىتوانند عضوى از بدن قاتل را قطع و نسبت به مابقى مصالحه نمايند ؟ د ) آيا رضايت و عدم رضايت قاتل در سه حالت فوق ، تأثيرى خواهد داشت ؟ جواب : ( باسمه جلت اسمائه ) الف ) فقهاء در مسائل مختلفه تصريح نموده اند به اين كه تبعيض در قصاص جائز نيست ، و در خصوص موردى كه مماثلت متعذر است جماعتى قائل به جواز شده اند . بنابر اين در مسأله مورد سؤال به طريق اولى جائز نيست . ب ) تفاوتى نيست بين آن كه بعد از قطع عضو نسبت به مابقى ديه طلب نمايند يا نه ؟ ج ) كما اين كه فرقى نيست بين آن كه نسبت به بقيه مصالحه كنند يا نه د ) رضايت جانى هم در اين حكم تأثيرى ندارد ( تاريخ جواب استفتاء : 8 صفر 1419 )