responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ ابجدى ( عربى - فارسي ) ( ترجمهء المنجد الأبجدى ) نویسنده : فؤاد افرام البستانى    جلد : 0  صفحه : 6


بسمه تعالى مقدمه چاپ دوم اينك كه به يارى پروردگار متعال نسخه هاى چاپ اول لغتنامهء فرهنگ ابجدى در مدت كوتاهى به پايان رسيده و توفيق چاپ مجدد آن حاصل شده است ضمن سپاس و تقدير از حسن استقبال علاقمندان به زبان و ادبيات فارسى و عربى توضيحات زير را بيان مىنمايد :
1 - واژهء ( ابجد ) مفهوم نظام الفبائى و ترتيب ( 28 ) حرف زبان عربى را ميرساند كه آن را حروف هجاء يا ( حروف التّهجى ) نامند كه به معناى ( حروف الفبايى ) است و از نظر تسلسل ، اين حروف ميان حروف الف و ياء قرار گرفته است .
از اينرو براى تطبيق ترجمهء ( المنجد الأبجدى ) با اصل كتاب نام فرهنگ ابجدى را برگزيده و به آن اختصاص داديم .
2 - اين لغتنامه داراى بيش اؤ هشتاد هزار ( 80000 ) واژه و اصطلاح و تعبير و ضرب المثل عربى است كه به زبان فارسى امروزى ترجمه شده است .
3 - در اين فرهنگنامه اسمها اغلب با حرف ( ال ) يا الف و لام آمده است زيرا حروف مذكور از نشانه هاى اسم در زبان عربى مى باشد بجز جر معدودى از اسمها مانند اسم : علم ، مبنى ، مضاف ، غير منصرف ، ممنوع از صرف و اسم فعل كه بدون ( ال ) خواهد بود .
4 - در فرهنگ ابجدى علاوه بر اصطلاحات جديد عربى روز ، برخى او مصادر غير ثلاثى ، معناى جديدى غير از مفهوم فعلى خود را مىرساند مانند ( الإستفتاء ) كه مصدر فعل ( استفتى ) است به معناى فتوى خواستن ولى در زبان عربى روز به معناى مراجعه به آراء و افكار عمومى يا ( رفراندوم ) است . همچنين واژهء ( الإصطلاح ) كه مصدر فعل ( اصطلح ) است به معناى صلح و آشتى ، اما بعنوان يك واژهء مستقل ، مفهوم ويژه اى در موضوعات علمى و ادبى و اجتماعى دارد . و نيز واژهء ( الاستيداع ) كه مصدر فعل ( استودع ) به معناى وديعه دادن و امانت سپردن است ولى بطور جداگانه مفهوم تازه اى بخود مىگيرد كه به معناى وضع ادارى كاركنان دولت است كه بطور موقت از كار باز نشسته شده ولى از حقوق و مزايا استفاده مىكنند .
5 - در فرهنگ ابجدى برخى اسمها عربى با دو گونه جمع يا بيشتر آمده كه در هر مورد معناى مفرد آن تغيير مىكند مانند واژهء ( تدبير ) كه دو جمع دارد يكى ( تدبيرات ) و ديگرى ( تدابير ) كه اولى به معناى اداره كردن امور و تنظيم در كار است و دومى به معناى چاره جوئى و اتخاذ تصميم در رفع مشكلات و پيشامدهاست . همچنين واژهء ( يد ) كه دو جمع دارد يكى ( ايدى ) و ديگرى ( ايادى ) كه اولى به معناى دست و دومى به معناى نيكوكارى و احسان است و نيز واژهء ( اخ ) كه در جمع با ( اخوان ) به معناى دوست و رفيق يا برادر دينى و مذهبى است ولى در جمع با ( اخوه ) به معناى برادر تنى و نسبى مىباشد .
در پايان اميد است اين اثر علمى و ادبى مورد قبول بزرگان ادب و دانش و ارباب فضل و بينش قرار گيرد .
والسلام على من اتبع الهدى رضا مهيار تهران - بتاريخ اول بهمن ماه 1375 ه ش برابر با دهم ماه مبارك رمضان 1417 ه ق

مقدمه 6

نام کتاب : فرهنگ ابجدى ( عربى - فارسي ) ( ترجمهء المنجد الأبجدى ) نویسنده : فؤاد افرام البستانى    جلد : 0  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست