responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفه حكيم مؤمن يا تحفة المؤمنين ( فارسي ) نویسنده : محمد مؤمن بن محمد زمان تنكابني    جلد : 1  صفحه : 149


تا سه قوه باقى است وشرط است كه در ميان سيب وبه خمير تشويه كنند وبا مثل او مصلحات استعمال نمايند مثل مصطكى دعود وكتيرا وزنجبيل وصبر وروغن بادام وابن تلميذ سناسى مكى وانيسون را بهترين مصلحات دانسته است ودر محرورين باعصارهء گلسرخ ورب به متعال نمايند وبايد مبالغه در سائيدن آن نكنند كه باعث ضعف فعل اوست در محرورين وضعيف القلب واطفال وضعيف الاحشا ودر هواى بسيار سرد وبسيار گرم استعمال او نكنند اول است در سيم كرم ودر آخر دويم خشك ومسهل صفرا ولزوجات مخلوط به آن وجاذب از اقاصى بدن ومقوى فعل هر مسهلى وبغايت سريع العمل وقاتل چنين وكرم معده وجالى ومحلل ومفتح ومدر فضلات وجهة گزيدن عقرب شربا وضمادا نافع وبا مثل او تربد چون با شير بنوشند جهة اخراج كرم معده وامعا مجرب وبالا جورد جهة امراض سود اوى وبا زنجبيل وتربد جهة مواد بلغمى نافع وزياد او مضر دل ومعده وامعا وجگر ومورث تشنگى وكرب وغم ورافع اشتها وزياده از نيمدرهم اوكشنده است وضماد او جهة بهق وبرص وبا روغن بادام جهة ودرد سر وبا روغن زيتون جهة نخراجات وبا عسل جهة عرق النساء يا سركه جهة قويا وصداع ضربانى وبا زهرهء گاو تر مس مطبوخ چون بر حوالى ناف طلا كنند جهة اطلاق نمودن اطفال وضعيف الاحشاء مؤثرين او محرق ومحلل ضماد او جهة برص ودرد مفاصل وتحليلى ورام نافع وضماد برگ او در افعال ضعيفتر از بيخ او وفرزجهء جميع اجزاء او مخرج چنين وقاتل آن وقدر شربتش از نيمدانگ تا دو دانگ واز برگش تا يك درهم وبدلش يكوزن ونيم او صبر زرد ونيم وزن او هليلهء زرد وگويند لاعيه بدل اوست وچون سقمونيا زا با گلاب وآب سماق وبه سائيده باشند قرص كنند سبمه جهة بى غايله است وخوردن دو مثقال از بهى غايله است وخوردن دو مثقال از بهى كه در آن محموده را مشوى كرده باشند با قدرى بنفشه جهة بلغ امراض صفراوى ورفع بتها مفيد وبيمضرتست واز خواص اوست كه چون او را سائيده وفرش ولحاف زبيق نموده درشد وصل بوطه احتياط بلغ كنند او را عقد ومنقاد كند مجرب است سقولو فتد ريا اسم يونانى حيوانست مثل عنكبوت وپاهاى بسيار دارد ومتاخرين او را ابوسبع وسبعين ومتقدمين اربعه واربعين ناميده اند واز سموم است و طلاى مطبوخ بحرى او در روغن زيتون سترندهء موى وجهة رفع حكه نافع است سقنقور حيوانى است شبيه ببز مجه ودنبالهء او دراز دوست وپا دار وابوالقاسم عبد الرحمن بمعنى بيان فرموده كه در بلا دهند مشاهده كرده بقدر دو زرع سواى دنباله وعرضش زياده بر نيم زرع وملون بزردى ومؤلف شقاء الاسقام حضر بن على مصرى مخصوص بلد فيوم ديار مصر دانسته واكثر اطبا بيان نموده اند كه در كنار نيل وفلزم وبلاد هند مىباشد وجنس هائى او معروف بورل هائى وجنس برى معروف بورل مطلق است ومادهء او تخم را در يك سواحل پنهان كردم زياده از بيست عدد متكون ميكرد وپشت او ملون بزردى وسياهى ونر او را دو قضيب دمادهء او را وفرج مىباشد وخصيه او شبيه بخصيهء خروس ودر جوف كمرگاه او ودر آب ودر سواحل تعيش مىكند وخواص مشهورهء او در جنس نر موجود است كه در بها فيل از جفت شدن بماده صيد كرده باشند وشكم او را از احشا بغير كرده پاك نموده با نمك انباشته باشند ودر سايه خشك كرده وقويترين اجزاى او در تقويه باه كمركاه وناف ومنبت دنباله است ونمك او را نيز تاثير عظيم مىباشد تازه غير نمكسود در دويم گرم وتر وبغايت مسمن ونمك سود او در سيم گرم ودر اول خشك وبغايت مبهتى به حدى كه به سبب شده نغوذ وادرارمنى بمرتبهء هلاك رساند اطفاى او كافور وتخم كاهو مىكند وجهة فالج ولغوهن ونقرس ورعشه وفدر وكزاز ومفاصل نافع ومضر محرورين ومصلحش ربوب حامضه وتخم كاهو وطبيخ عدس ومعين وفعل او عسل وشراب ونبند زيب وتخم نيمبرشت وشربتش تا سه درهم وبدلش سمكهء صيداء وقضيب مجفف كاه كوى است وجمعى خصيه الثعلب را بدل ودانسته‌اند اصلى ندارد ومهر يارس گويد كه طلاى خون او با هليله وآمله تغير رنگ وضح وبرص مىكند سقر بسين وبصاد اسم عربى دو شاب خرماست ودر قانون الادب بضاد آمده واطبا آنچه بصاد آمده اسم باشه مىدانند سقنقس سقنقور است سقى دعلا اسم سريانى بسفايح است سقريونس اسم يونانى عقربست سقراغاينون دليوث است سقورديون اسقوردونست سقراطيون اسم يونانى قفيل است سقولومس اسم يونانى حرشف است سقمونيا اسم يونانى صابونست سقرچين اسم يونانى زر ور است سقز اسم تركى علك الطيم است سقولجان اسم تركى خراطين است سقر قويزو قى اسم تركى ما هنرج است سقر اسم تركى بقراست سكر به فارسى شكرنامند وآن عصارهء نباتيست مثل نى دب تجويف كه بعد از طبخ منعقد كردد هرگاه بى تصفيه باشد شكر احمر نامند وچون بار ديگر طبخ داده وصاف كرده در ظرفى ريزند كه درد او جدا كردد ومسمى بسليمان است وچون طبخ ديگر داده در قالب صنوبرى ريزند او را فايند گويند واگر در طنج ثالث مبالغه نموده باشد ابلوچ خوانند به فارسى فتد مكرر گويند وهرگاه در قالب مستطيل مساوى الطرفين ريزند

149

نام کتاب : تحفه حكيم مؤمن يا تحفة المؤمنين ( فارسي ) نویسنده : محمد مؤمن بن محمد زمان تنكابني    جلد : 1  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست