responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 516

'''مَرافق:'''

{{(آیه):أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ}}

{{صورتی:«مرافق»}} جمع‌{{صورتی: «مرفق»}} به معناى‌{{صورتی: «آرنج»}} است، و چون هنگامى كه گفته شود: دست را بشوييد ممكن است به ذهن چنين برسد كه دست‌ها را تا مچ بشوييد؛- زيرا غالباً اين مقدار شسته مى‌شود- براى رفع اين توهّم مى‌فرمايد: «تا آرنج بشوييد»{{صورتی: (الَى الْمَرْافِقِ).}} [1]

'''مراء:'''

با اين كه «جدال»، «مراء» و «حِجاج» (بر وزن لجاج) در معنا، شبيه يكديگرند، ولى در{{صورتی: «مراء»}} يك نوع مذمت و نكوهش افتاده است؛ زيرا در مواردى به كار مى‌رود كه، انسان روى يك مسأله باطل پافشارى و استدلال مى‌كند.

{{صورتی:«مِراء»}}- به طورى كه‌{{صورتی: «راغب»}} در «مفردات» مى‌گويد- در اصل، از{{صورتی: مَرَيْتُ النَّاقَةَ:}} يعنى «پستان شتر را براى دوشيدن به دست گرفتم» گرفته شده است، سپس، به بحث و گفتگو پيرامون چيزى كه مورد شك و ترديد است اطلاق گرديده. و بسيار مى‌شود كه در گفتگوهاى لجاجت‌آميز، و دفاع از باطل به كار مى‌رود، ولى، ريشه اصلى آن محدود به اين معنا نيست، بلكه، هر نوع بحث و گفتگو را درباره هر مطلبى كه محل ترديد است شامل مى‌شود.

دانشمندان اسلامى براى اين كلمه معانى مختلفى گفته‌اند: «مراء» به معناى اظهار فضل و كمال است. «مراء» به حملات دفاعى در بحث گفته مى‌شود. «مراء» اعم از مسائل علمى و غير علمى است.

به گفته مرحوم‌{{صورتی: «علامه مجلسى»،}} در{{صورتی: «بحار الانوار»،}} «جدال» و «مراء»، بيشتر در مسائل علمى به كار مى‌رود. و نيز گاهى گفته شده كه در «مراء» هدف، اظهار فضل و كمال است. گاه گفته‌اند: «مراء» اعم از مسائل علمى است. و گاه گفته‌اند: «مراء» جنبه دفاعى در مقابل حملات خصم دارد. [2]

'''مرتد:'''

{{صورتی:«مرتد»}} از مادّه‌{{صورتی: «رَدّ»}} يعنى كسى كه اسلام را پذيرفته و سپس از آن بازگشته.{{صورتی: «مرتد»}} بر دو قسم است:{{صورتی: «فطرى»}} و{{صورتی: «ملّى».}}

{{صورتی:«مرتد فطرى»}} كسى است كه از پدر و يا مادر مسلمان تولد يافته، پس از آن اسلام را پذيرفته، سپس بازگشته است و{{صورتی: «مرتد ملّى»}} كسى است كه از پدر يا مادر مسلمان تولد نيافته، بلكه خود بعد از بلوغ اسلام را پذيرفته، سپس بازگشته است. [3]

[1]سوره مائده: 6؛[https://lib.eshia.ir/27575/4/367/مَرافق مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج4، ص367.].

[2]سوره هود: 32؛[https://lib.eshia.ir/27575/9/107/مراء مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج9، ص107.]؛سوره كهف: 22؛[https://lib.eshia.ir/27575/12/421/مراء مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج12، ص421.]؛سوره عنكبوت: 46؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/328/مراء مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص328.]؛سوره مؤمن: 4؛[https://lib.eshia.ir/27575/20/32/مراء مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج20، ص32.].

[3]سوره آل عمران: 89؛[https://lib.eshia.ir/27575/2/754/مرتد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج2، ص754.].

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 516
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست