responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 498

است كه در صدد{{صورتی: «ابطال»}} چيزى است. [1]

'''مُبْلس:'''

{{(آیه):إِذا هُمْ فِيْهِ مُبْلِسُونَ}}

{{صورتی:«مُبْلس»}} از مادّه‌{{صورتی: «ابلاس»،}} در اصل به معناى اندوهى است كه از شدت ناراحتى به انسان دست مى‌دهد، و از آنجا كه چنين اندوهى انسان را به سكوت دعوت مى‌كند، مادّه «ابلاس» به معناى سكوت و بازماندن از جواب نيز به كار رفته، و از آنجا كه در شدائد، انسان از نجات خود مأيوس مى‌شود، اين ماده، در مورد يأس، نيز به كار رفته است، و نامگذارى‌{{صورتی: «ابليس»}} به اين نام به خاطر همين معناست كه مأيوس از رحمت خدا است. [2]

'''مُبْلِسُونَ:'''

{{(آیه):فَإِذا هُم مُّبْلِسُونَ}}

{{صورتی:«مُبْلِسُونَ»}} در اصل، از مادّه‌{{صورتی: «ابلاس»}} به معناى غم و اندوهى است كه به خاطر شدت حوادث ناگوار به انسان دست مى‌دهد و نام‌{{صورتی: «ابليس»}} نيز از همين جا گرفته شده است، و تعبير فوق نشان‌دهنده شدت غم و اندوهى است كه گناهكاران را فرا مى‌گيرد. [3]

'''مُبِين:'''

{{(آیه):هِىَ ثُعْبانٌ مُّبِينٌ}}

تعبير به‌{{صورتی: «مُبِين»}} اشاره به اين است كه راستى تبديل به اژدها شد، و چشم‌بندى، تردستى و سحر و مانند آنها نبود؛ بر خلاف، كارى كه ساحران بعداً انجام دادند؛ زيرا در مورد آن مى‌گويد: آنها چشم‌بندى كردند و عملى انجام دادند كه تصور مى‌شد مارهايى است كه به حركت در آمده است.

{{صورتی:«مبين»}} از مادّه‌{{صورتی: «ابانه»}} است و به طورى كه بعضى از مفسران (آلوسى در روح المعانى) گفته‌اند: اين ماده گاهى به معناى فعل لازم و گاهى متعدى آمده، در صورت اول مفهوم كلمه «مبين» همان «آشكار» خواهد بود، و در صورت دوم «آشكار كننده». [4]

'''مَتاب:'''

{{(آیه):يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً}}

{{صورتی:«مَتاب»}} از مادّه‌{{صورتی: «تَوب»}} مصدر ميمى به معناى‌{{صورتی: «توبه»}} است، و چون در اينجا مفعول مطلق است تأكيد را مى‌رساند. [5]

'''متاع:'''

{{(آیه):مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا}}

{{صورتی:«متاع»}} از مادّه‌{{صورتی: «مُتوع»}} به معناى هر چيزى است كه انسان از آن بهره مى‌گيرد، و مفهوم آن بسيار وسيع است، و تمام وسائل زندگى‌

[1]سوره عنكبوت: 48؛ روم، آيه 58 ؛[https://lib.eshia.ir/27575/14/321/متاع مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج14، ص321.]

[2]سوره مؤمنون: 77؛[https://lib.eshia.ir/27575/14/310/مُبْلس مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج14، ص310.]؛سوره روم: 49؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/493/مُبْلس مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص493.]؛سوره زخرف: 75؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/134/مُبْلس مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص134.]

[3]سوره انعام: 44؛[https://lib.eshia.ir/27575/5/296/مُبْلِسُونَ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج5، ص296.]

[4]سوره اعراف: 107؛[https://lib.eshia.ir/27575/6/339/مُبِين مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج6، ص339.]؛سوره نمل: 1؛[https://lib.eshia.ir/27575/15/421/مُبِين مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج15، ص421.]

[5]سوره فرقان: 71؛[https://lib.eshia.ir/27575/15/183/مَتاب مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج15، ص183.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 498
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست