responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 497

{{صورتی:«مَأوى‌»}} از مادّه‌{{صورتی: «أَوِىّ»}} (بر وزن قوىّ) به معناى انضمام چيزى به چيز ديگر است، سپس، به مكان و مسكن و جايگاه گفته شده است. [1]

'''مبارك:'''

{{(آیه):لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبارَكاً}}

{{صورتی:«مبارك»}} به معناى پر بركت و پر فايده است، و كعبه از اين جهت مبارك است كه هم از نظر معنوى و هم از نظر مادى در يكى از پربركت‌ترين سرزمين‌هاى جهان قرا گرفته.

{{صورتی:«مبارك»}} از مادّه‌{{صورتی: «بركت»}} به معناى سودمند و جاويدان و پردوام است. [2]

'''مُباهَله:'''

{{(آیه):ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل}}

{{صورتی:«مُباهَله»}} در اصل از مادّه‌{{صورتی: «بَهْل»}} (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن‌{{صورتی: «باهِل»}} مى‌گويند، و{{صورتی: «ابْتِهال»}} در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفته‌اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى‌آورد، اين بود معناى‌{{صورتی: «مباهله»}} از نظر ريشه لغت.

از نظر مفهوم متداول كه از آيه فوق گرفته شده، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند. [3]

'''مبروص:'''

{{صورتی:«مبروص»}} از مادّه‌{{صورتی: «برص»}} به معناى پيسى است كه يك نوع بيمارى است و مسلماً به كار بردن اين تعبير در اين مورد غلط و نابجا است. [4]

'''مبطل:'''

{{(آیه):يَوْمَئِذٍ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ}}

{{صورتی:«مُبْطِل»}} از مادّه‌{{صورتی: «ابطال»،}} در لغت، معانى مختلفى دارد، باطل كردن چيزى، دروغ گفتن، شوخى و استهزاء نمودن، و امر باطلى را مطرح كردن، تمام اين معانى، در مورد آيه فوق قابل قبول است. [5]

'''مُبْطِلُون:'''

{{(آیه):إِذاً لَّارْتابَ الْمُبْطِلُونَ}}

{{صورتی:«مُبْطِلُون»}} جمع‌{{صورتی: «مبطل»}} به معناى كسى‌

[1]سوره انفال: 16؛[https://lib.eshia.ir/27575/7/145/مُبْطِلُون مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج7، ص145.]؛سوره سجده: 20؛[https://lib.eshia.ir/27575/17/169/مُبْطِلُون مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج17، ص169.]

[2]سوره آل عمران: 96؛[https://lib.eshia.ir/27575/3/32/مبارك مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج3، ص32.]؛سوره دخان: 3؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/159/مبارك مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص159.]

[3]سوره آل عمران: 61؛[https://lib.eshia.ir/27575/2/671/مُباهَله مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج2، ص671.]

[4]سوره طه: 22؛[https://lib.eshia.ir/27575/13/208/مبروص مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج13، ص208.]

[5]سوره جاثيه: 27؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/294/مبطل مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص294.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 497
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست