responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 490

عريضى است كه چيزى بر آن مى‌نويسند، و{{صورتی: «لُوْح»}} (به ضم لام) به معناى عطش، و همچنين هوايى است كه بين آسمان و زمين قرار دارد. فعلى كه از اولى مشتق مى‌شود، به معناى آشكار شدن و درخشيدن است. [1]

'''لولا:'''

{{(آیه):نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلا تُصَدِّقُونَ}}

{{صورتی:«لولا»}} به اصطلاح براى تحضيض و تحريك بر انجام كارى است، و به گفته بعضى، در اصل، مركب از{{صورتی: «لم»}} و{{صورتی: «لا»}} بوده كه معناى سؤال و نفى را مى‌رساند، و سپس‌{{صورتی: «ميم»}} تبديل به‌{{صورتی: «واو»}} شده، اين واژه در جايى به كار مى‌رود كه فرد يا افرادى در انجام كارى مسامحه مى‌كنند و به آنها گفته مى‌شود: چرا چنين و چنان نمى‌كنيد؟ [2]

'''لَوَّوا:'''

{{(آیه):اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ}}

{{صورتی:«لَوَّوا»}} از مادّه‌{{صورتی: «لىّ»}} در اصل به معناى «تابيدن طناب» است، و به همين مناسبت، به معناى برگرداندن سر و يا تكان دادن سر، نيز آمده است. [3]

'''لهو:'''

{{(آیه):أَن نَّتَّخِذَ لَهْواً}}

{{صورتی:«لهو»}} (سرگرمى) به هر كارى گفته مى‌شود كه انسان را به خود مشغول داشته و از مسائل اصولى منحرف سازد.

تعبير به‌{{صورتی: «لَهْو»}} در سوره‌{{صورتی: «جمعه»}} اشاره به طبل و ساير آلات لهوى است كه، به هنگام ورود قافله تازه به «مدينه» مى‌زدند، كه هم نوعى اخبار و اعلام بود، و هم وسيله‌اى براى سرگرمى و تبليغ كالا، همان گونه كه در دنياى امروز نيز در فروشگاه‌هايى كه به سبك غرب است نيز، نمونه آن ديده مى‌شود. و{{صورتی: «لَهْوُ الْحَدِيْثِ»}} به معناى سخنان بيهوده است. [4]

'''لَىّ:'''

{{(آیه):لَيّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً}}

{{صورتی:«لَىّ»}} (بر وزن حىّ) به معناى تابيدن طناب و مانند آن و به معناى تغيير و تحريف نيز آمده است. [5]

'''لَيُبَطِّئَنَّ:'''

{{(آیه):مِنْكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ}}

{{صورتی:«لَيُبَطِّئَنَّ»}} از مادّه‌{{صورتی: «بُطْؤ»}} (بر وزن قطب) به معناى كندى در حركت مى‌باشد، و چنان كه جمعى از اهل لغت و مفسران در اينجا ذكر كرده‌اند، هم معناى لازم را دارد و هم متعدى، يعنى‌هم‌خودشان درحركت كندندو هم ديگران را تشويق به اين كار مى‌كنند، و شايد با توجّه به اين كه از باب‌{{صورتی: «تفعيل»}} است، فقط

[1]سوره اعراف: 145؛[https://lib.eshia.ir/27575/6/431/لَيُبَطِّئَنَّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج6، ص431.]؛سوره بروج: 22؛[https://lib.eshia.ir/27575/26/365/لَيُبَطِّئَنَّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج26، ص365.]

[2]سوره واقعه: 57؛[https://lib.eshia.ir/27575/23/250/لولا مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج23، ص250.]

[3]سوره منافقون: 5؛[https://lib.eshia.ir/27575/24/174/لَوَّوا مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج24، ص174.]

[4]سوره انبياء: 17؛[https://lib.eshia.ir/27575/13/405/لهو مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج13، ص405.]؛سوره لقمان: 2؛[https://lib.eshia.ir/27575/17/19/لهو مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج17، ص19.]؛سوره محمّد: 36؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/512/لهو مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص512.]؛ جمعه، آيه 11 (ج 24، ص 141)

[5]سوره نساء: 46؛[https://lib.eshia.ir/27575/3/514/لَىّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج3، ص514.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 490
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست