responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 18

'''أبد، أمد:'''

{{(آیه):يَجْعَلُ لَهُ رَبِّى أَمَداً}}

مفسران گفته‌اند:{{صورتی: «أَمَد»}} و{{صورتی: «ابد»}} از نظر معنا به هم نزديكند، با اين تفاوت كه‌{{صورتی: «ابد»}} مدت نامحدود را شامل مى‌شود، در حالى كه‌{{صورتی: «أمد»}} مدت محدودى را؛ هر چند طولانى باشد و{{صورتی: «ابدى»}} به چيزى گفته مى‌شود كه انجام ندارد. [1]

'''أَبْرار، بَرّ، بِرّ:'''

{{(آیه):إِنَّ الأَبْرارَ يَشْرَبُونَ}}

{{صورتی:«أبرار»}} جمع‌{{صورتی: «بارّ»}} و{{صورتی: «بَرّ»}} (بر وزن رَبّ) در اصل، به معناى وسعت و گستردگى است. و به همين جهت صحراهاى وسيع را{{صورتی: «بَرّ»}} مى‌گويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار، اعمالشان نتائج گسترده‌اى در سطح جامعه دارد، اين واژه بر آنها اطلاق مى‌شود، و{{صورتی: «بِرّ»}} (به‌كسر ب) به‌معناى‌{{صورتی: «نيكوكارى»}} است.

بعضى گفته‌اند: فرق بين آن و{{صورتی: «خير»}} اين است كه:{{صورتی: «بِرّ»}} به معناى «نيكى توأم با توجّه است» در حالى كه‌{{صورتی: «خير»}} معناى اعمى دارد؛ و در سوره‌{{صورتی: «انفطار»}} هم «عقايد نيك» را شامل مى‌شود و هم «نيّات خير» و هم اعمال صالح را! [2]

'''إِبْرام:'''

[1]سوره جنّ: 25؛[https://lib.eshia.ir/27575/25/144/أبد، أمد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج25، ص144.]؛ قصص، آيات 71 و 72؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/160/أبد، أمد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص160.]

[2]سوره انسان: 5؛[https://lib.eshia.ir/27575/25/349/أَبْرار، بَرّ، بِرّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج25، ص349.]؛سوره انفطار: 13؛[https://lib.eshia.ir/27575/26/243/أَبْرار، بَرّ، بِرّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج26، ص243.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست