نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 18
'''أبد، أمد:'''
{{(آیه):يَجْعَلُ لَهُ رَبِّى أَمَداً}}
مفسران
گفتهاند:{{صورتی: «أَمَد»}} و{{صورتی: «ابد»}}
از نظر معنا به هم نزديكند، با اين تفاوت كه{{صورتی: «ابد»}}
مدت نامحدود را شامل مىشود، در حالى كه{{صورتی: «أمد»}}
مدت محدودى را؛ هر چند طولانى باشد و{{صورتی: «ابدى»}}
به چيزى گفته مىشود كه انجام ندارد. [1]
'''أَبْرار، بَرّ، بِرّ:'''
{{(آیه):إِنَّ الأَبْرارَ يَشْرَبُونَ}}
{{صورتی:«أبرار»}} جمع{{صورتی:
«بارّ»}} و{{صورتی: «بَرّ»}} (بر وزن
رَبّ) در اصل، به معناى وسعت و گستردگى است. و به همين جهت صحراهاى وسيع را{{صورتی:
«بَرّ»}} مىگويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار، اعمالشان نتائج گستردهاى در
سطح جامعه دارد، اين واژه بر آنها اطلاق مىشود، و{{صورتی: «بِرّ»}}
(بهكسر ب) بهمعناى{{صورتی: «نيكوكارى»}} است.
بعضى
گفتهاند: فرق بين آن و{{صورتی: «خير»}} اين است كه:{{صورتی:
«بِرّ»}} به معناى «نيكى توأم با توجّه است» در حالى كه{{صورتی:
«خير»}} معناى اعمى دارد؛ و در سوره{{صورتی: «انفطار»}}
هم «عقايد نيك» را شامل مىشود و هم «نيّات خير» و هم اعمال صالح را!
[2]
'''إِبْرام:'''
[1]سوره جنّ: 25؛[https://lib.eshia.ir/27575/25/144/أبد، أمد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج25، ص144.]؛ قصص، آيات 71 و
72؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/160/أبد، أمد مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص160.]