نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 405
شرح : « معمولا وقتى با رنگ يا حنّا خضاب مىكنند با تكَّه پارچه اى كه غالبا به كار نمىآيد آن را مىپوشانند و افراد عامى از آن جهت كه هنگام شستن حنا موضعى كه بر آنها حنا نهادهاند نيز شسته و آب كشيده مىشود لذا ملاحظه پاك يا نجس بودن پارچه را نمىكنند . قيد دوّم يعنى وضو داشتن از آن جهت است كه پاره اى از مردم عامى در وقت نماز موضع خضاب را از رنگ نمىشويند ، و بدون توجّه به اينكه حنّا عذرى نيست كه سبب جواز تيمم باشد ، اقدام به تيمم مىكنند ، به اين جهت تأكيد شده است كه هر كس خضاب مىكند بهنگام نماز وضو داشته باشد ، اعمّ از اينكه قبل از خضاب وضو گرفته ، يا در وقت نماز خضاب را برداشته و وضو بسازد » . و اشكال ندارد كه زن دستهاى خود را حنّا بسته و چنان كه مرسوم است دستهايش بند باشد يا بسته باشد و با آن حال نماز بخواند . اين مضمون را عمّار ساباطى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است . 825 - علىّ بن جعفر و على بن يقطين از موسى بن جعفر عليهما السّلام در بارهء مرد و زنى كه خضاب مىكنند سؤال كردند كه آيا ايشان مىتوانند در حالى كه با حنّا و وسمه خضاب كردهاند نماز بخوانند ؟ آن حضرت فرمود : اگر مرد و زن دهان و بينى خود را بيرون گذارند يعنى آزاد باشد و گرفته نباشد ( كه بتوانند كلمات را صحيح ادا كنند ) در اين صورت اشكالى ندارد . 826 - محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السّلام سؤال كرد : كسى نماز بخواند در حالى كه دستهاى خود را از جامه اش بيرون نياورد اين كار جايز است ؟ آن حضرت پاسخ فرمود : اگر دستانش را از جامه بيرون كند كه نيكو است ولى اگر دستها را
405
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 405