نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 329
ثلث اين باشد كه افضل است از ثلث نگذرد يا ثلث ، وسط وقت فضيلت است و نصف ، آخر وقت فضيلت است . 659 - و در روايتى آمده است كه : هر گاه كسى بخوابد و نماز عشاء نخواند تا نصف شب شود ، آن نماز را قضاء مىكند و بعنوان عقوبت ، فرداى آن روز را روزه ميگيرد . البتّه اين حكم يعنى روزه گرفتن از آن جهت بر او واجب مىشود كه عمدا خوابيده و نماز عشاء را تا نصف شب بجا نياورده است . شرح : « از لفظ عقوبت كه در متن حديث به كار رفته چنين برميآيد كه منظور كسانى هستند كه در نماز جماعت مسلمين شركت نميكردهاند ، چون معمول چنين بوده كه پس از انجام نماز مغرب مسلمانان متفرّق شده به خانه هاى خود ميرفتهاند و مجدّدا براى نماز عشاء يا نماز خفتن در مسجد گرد آمده و اقامهء نماز عشاء ميكردهاند ، با اين توضيح كسانى كه براى بجا آوردن نماز عشاء با قصد و عمد حاضر نميشده و در منزل ميخفتهاند و نمازشان فوت ميشده به گرفتن يك روز روزه عقوبت ميشدهاند ، منظور روايت اين گونه افراد هستند نه كسى كه بدون اختيار و عمد خوابش ببرد و نمازش قضا شود . چون عقوبت جز در كار عمد معنى ندارد » . 660 - محمّد بن يحيى الخثعمى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود : رسول خدا صلَّى الله عليه و آله نماز مغرب را كه ميخواند قبيله اى از انصار كه بايشان بنو سلمه ميگفتند نيز با آن حضرت نماز ميكردند و از منازل ايشان تا مسجد نيم ميل ( كه بنا بر مشهور حدود دو هزار ذراع است ) فاصله بود ، ايشان با رسول خدا صلَّى الله عليه و آله نماز ميگزاردند و به خانه هاى خود باز ميگشتند ، و اگر تيرى پرتاب ميكردند محلّ اصابت يا فرود آمدن آن را ميديدند ( بعبارت ديگر يعنى هنوز
329
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 329