وقت قتال اعانت او نمايند . و ابو بكر بن مؤمن شيرازى در « رساله اعتقاد » روايت كرده است كه پيغمبر ( صلّى اللَّه عليه و آله وسلّم ) فرمود : بهترين امّت بعد از من على وفاطمه وحسن وحسين ( عليهم السّلام ) است و كسى كه غير اين گويد ، لعنت خدا بر او باد . حديث پانزدهم صاحب كتاب « مراصد » از ابن عباس روايت كرده است كه : پيغمبر ( صلّى اللَّه عليه و آله وسلّم ) فرمود كه خداى تعالى فقار را آفريد وامر نمود كه آن را به بهترين اهل زمين دهم . پرسيدم كه : خدايا بهترين اهل زمين كيست ؟ گفت : خليفه من در زمين على بن ابى طالب ( عليه السّلام ) . وگويا مراد از فقار ، ذوالفقار باشد . [ ؟ ] حديث شانزدهم حديثى است كه زمحشرى در « ربيع الابرار » روايت نموده و در بعضى ديگر از كتب معتبره ايشان مروى است كه پيغمبر ( صلّى اللَّه عليه و آله وسلّم ) فرمود كه : على قسيم جنت ونار است ، دوستان خود را به جنّت ودشمنان خود را به نار مىفرستد . و اخطب خوارزم در « مناقب » روايت كرده كه پيغمبر ( صلّى اللَّه عليه و آله وسلّم ) فرمود كه : روز قيامت دو فرشته به امر الهى بر صراط نشينند و هيچ كس را نگذارند كه از صراط بگذرد تا برات على با او نباشد و هر كس برات آن حضرت را نداشته باشد او را در آتش افكنند ، كسى پرسيد كه برات على ( عليه السّلام ) چيست ؟ فرموده : شهادت : « لا إله الّا اللّه محمّد رسول اللّه على ولى اللّه و وصى رسوله » و شبهه نيست كه اين صفت يعنى قسيم جنت ونار بودن و بى برات او كسى از صراط نگذشتن صفتى نيست كه ديگرى تواند به او رسيد يا كسى دعوا كند كه از براى ديگرى نيز ثابت است ، پس بايد آن حضرت كه اين صفت از براى او ثابت است افضل از جميع باشد . حديث هفدهم حديثى است كه محمّدبن يوسف گنجى شافعى در جزو ثانى از كتاب