وَهُمْ كارِهُونَ 9 : 48 ) * ، ديگر از مفاخر ايشان آنك ملك بن عامر كه از جمله مهاجرانست ابتدا كرد و پيش از نزول آيهء خمس خمس را قسمت كرد و اين معنى در وقتى بود كه ملك بن عامر غنيمتى را يافت در بعضى از غزاها رسول عليه السّلام فرمود او را كه يك سهم از آن از بهر خدا بنه ملك بن عامر گفت خمسى از آن از بهر خداست پس حق سبحانه و تعالى بقسمت ملك بن عامر رضا داده و آن قسمت را ايضا فرموده اين آيه فرستاد كه * ( وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ من شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّه خُمُسَه وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبى وَالْيَتامى وَالْمَساكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ 8 : 41 ) * ، ديگر از مفاخر ايشان فضيلتهاى مرويه است درباره ايشان از رسول و امير المؤمنين و ائمه عليهم السّلام ديگر آنك دوازده پسر از آنِ سعد بن عبد الله بن ملك بن عامر اشعرى راوى و اهل حديث بودهاند از ابى عبد الله جعفر بن محمد صادق و زياده بر صد مرد از آن فرزندان عبد الله و از فرزندان احوص و از فرزندان سايب بن ملك و از فرزندان نعيم بن سعد روايت كنندگانند از ديگر ائمه چنانچ در باب علما ياد كردم ديگر از مفاخر ايشان حديث جفنه است و روايات كه دربارهء اشعريان آمدهاند چنانچ از پيش گذشت در قصهء حديث جفنه و اشعار مشهوره شعرا بذكر آن ناطق و الله اعلم ، ديگر از مفاخر ايشان آنك از جوف بتى كه ايشان را بيمن بود آوازى شنيدند كه رسول عليه السّلام به مكه خروج كرد و ملك بن عامر اشعرى از ديگران مهاجران سبقت گرفت بصحبت رسول عليه السّلام سبب آنك نشانهء اسلام و ايمان در دل او پديد آمده بود و از صحبت رسول عليه السّلام باز گرديد و ديگر باره در صحبت مهاجران ديگر به مكه رفت چنانچ او را ثواب دو هجرت حاصل شد ديگر از مفاخر ايشان آنك موسى بن عبد الله بن سعد اشعرى بقم ابتدا كرد باظهار مذهب شيعت تا ديگران از اهل قم به دو اقتدا كردند و اظهار مذهب شيعت كردند ديگر از مفاخر ايشان آنك رضا عليه السّلام در حق زكرياى بن آدم بن عبد الله بن سعد اشعرى فرموده است كه حق سبحانه و تعالى بلا از اهل قم بگردانيده است بسبب وجود زكرياى بن آدم چنانچ بلا از اهل بغداد بقبر موسى بن جعفر عليهما السّلام بگردانيد و ديگر فضايل مذكورهء ايشان در باب نما و همچنين از مفاخر ايشان آنك از فرزندان ملك بن عامر اشعرى مخصوص شدند به