responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 11  صفحه : 480


مقصود از راسخون در علم چه كسانى هستند كه متشابهات را وسيلهء اغراض خود قرار نمىدهند ؟
معناى مطابقى راسخون در علم كسانى هستند كه با بكار انداختن انديشه ووجدان وبا به دست آوردن كمال روحى از نظر تماس با واقعيات حالت ثبات واستقرار روانى به دست آورده‌اند . به توضيح اين كه افراد آدمى در انكشاف وحقايق وتماس با واقعيات انواع بسيار گوناگونى دارند ومىتوان گفت : علم به اصطلاح معمولى از دانستن اين كه آفتاب روشن است ، شروع مىشود وبه آگاهى به آنچه كه در جهان هستى مىگذرد وبه همهء مراتب ميان دو علم مزبور شامل مىشود .
از طرف ديگر چنانكه بارها در مجلدات تفسير ونقد وتحليل گفته‌ايم انسانها در فراگيرى واقعيات سخت مختلف ومتنوعاند .
بعضى از انسانها هيچ گونه دگرگونى تكاملى را با داشتن دانش وبينش دارا نمىباشند ، بعضى ديگر به جهت به دست آوردن دانش اگر چه در قلمرو محدود هم بوده باشد به همان مقدار به شدن تكاملى موفق گشته‌اند .
گروهى از مردم وجود دارند كه دانش آنان با اين كه بسيار گسترده وداراى جوانب مختلف است ، با اين حال همواره به جهت نفوذ در هر يك از شئون عالم دانستنى از درك كل مجموعى وسيستماتيك ساختن معلوماتشان ناتوانند اينان جهان وانسان را قطعه قطعه وبىارتباط مىبينند ، اگر چه قطعات مورد دانش آنان خيلى زياد است . هيچ يك از اينان را نمىتوان راسخون در علم معرفى نمود ، زيرا دانشهاى آنان پشتيبانى ندارد ، بلكه مقدارى از انعكاسات وسازندگىهاى گسيخته ايست كه از نظر مبادى عالى هدف وانگيزه وخود ماهيت علم با خلا كم وبيش موجب شك وترديد مواجه مىباشد .
براى توضيح معناى راسخون در علم مقدمهء مختصرى را توضيح مىدهيم وآن اين است كه مفهوم رسوخ كه به معناى محكم وتثبيت شده ومستند به ريشه هاى اصيل است ، نمىتواند از اوصاف خود دانش معمولى بوده باشد كه از تماس انسان با واقعيات حاصل مىشود ، يك درخت هر اندازه هم بلند وتنومند وپر شاخ وبرگ باشد

480

نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 11  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست