responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 264


بايد جواب بدهد .
( مسأله 827 ) : اگر به طفل مميزى سلام كردن ياد داده باشند و بر نمازگزار سلام كرد ، شخص در نماز بايد احتياطا جواب او را بدهد [1] و نماز را تمام كرده و آن را اعاده كند و اگر بى تعليم [2] سلام كند ، جواب ندارد و اگر جوابش را بدهد صحت نمازش مشكل است و احوط اعاده آن است .
( مسأله 828 ) : اگر شخصى به نمازگزار به صيغه " سلام عليكم " ، سلام كند و نمازگزار عمدا به صيغه " عليكم السلام " جوابش را بدهد بايد نماز را تمام كرده و آن را احتياطا اعاده كند .
( مسأله 829 ) : اگر شخصى به نمازگزار گفت " سلام " اگر نمازگزار مىداند كه آن شخص عربيت دارد ( عرب است ) [3] بايد در جوابش بگويد :
" سلام عليك " [4] و اگر شك داشته باشد كه عربيت دارد يا نه ، بايد احتياطا [5] جوابش را بدهد و نماز را هم اعاده كند .



[1] ميرزاى شيرازى : بلكه جواب نگويد . محمد كاظم طباطبائى - محمد باقر شيرازى : احوط جواب دادن است به قصد قرآن و يا به قصد دعا .
[2] محمد باقر شيرازى : مراد از بى تعليم روشن نيست و آنكه آيا سلام را بدون توجه به اينكه از آداب است انجام داده يا نه ؟ و حاصل آنكه ميزان صحت تحيت و توجه است و تعليم و عدم آن مدخليتى ندارد .
[3] محمد باقر شيرازى : مراد از عربيت ، ظاهرا دانستن قواعد عربى درباره حذف ما يعلم است و اما معنى لغوى و عربى سلام كه براى همگان مشخص است و با اين وجود تفصيل مذكور خالى از تأمل نيست .
[4] ميرزاى شيرازى - محمد كاظم طباطبائى : و يا " عليكم " .
[5] ميرزاى شيرازى : البته جوابش را ترك نكند . محمد كاظم طباطبائى : بلكه حتما جوابش را بدهد و اعاده هم واجب نيست .

264

نام کتاب : مجمع الرسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الجواهري    جلد : 1  صفحه : 264
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست