" مجالس المؤمنين " در اواسط مجلس پنجم كه در ذكر بعضى از اكابر متكلمين وافاضل مفسرين ، و محدثين ، واعاظم و اشراف فقهاء ، و مجتهدين ، و اعيان قرأ ، ونحاة ، و لغويين ، از تبع تابعين رضى الله عنهم اجمعين نسبت به اين عالم جليل و معرفى كتاب " نقض " چنين اطهار عقيده كرده است : الشيخ الاجل عبد الجليل القزويني الرازي - از اذكياى علماى اعلام ، و اتقياى مشايخ كرام بوده ، و در زمان خود بعلو فطرت وجودت طبع از سائر اقران امتياز داشته است ، تا آنكه چون بعضى معاصران او از غلاة سنيان شهر رى و ناصبيان وادى ضلالت وغى مجموعه در رد مذهب شيعه تأليف نمود ، علماى شيعه كه در رى و آن نواحى بودند ، به اتفاق قرار دادند كه شيخ عبد الجليل اولى و احق است به آنكه متصدى دفع و نقض آن شود ، و آخر او تأليف كتابى شريف در نقض آن مجموعه ساخت و عنوان آن را بنام نامى و اسم سامى حضرت صاحب - الزمان محمد بن الحسن المهدى صاحب الامر مزين ساخت ، و عبارت او در خطبه كتاب مذكور اين است . اگر چه در مجموعه نام مصنف نبود ، ليكن فقرات كلام او از نام و لقب و فعل و نسب او اعلام كند ، كه كيست و غرضش از جمع كتاب چيست ، آنگاه عبارت مصنف را تا قول او و صلى الله على خاتم النبيين محمد وآله الطاهرين اجمعين ( رجوع شود صفحه 3 - 4 ) با اندك تغييرى در بعضى موارد ( كه سبب آن عن قريب ذكر خواهد شد ) نقل كرده ، و در خاتمه كتاب گفته : الحمد الله رب العالمين كه ما را توفيق وعمر و تمكين بخشيد ، پس قول مصنف را تا عبارت ( برحمتك يا ارحم الراحمين ) كه آخرين تعبير مصنف است نقل كرده و گفته است . و مخفى نماند كه لطائف فوائد و اخبار و نقائض فوائد و اسرار در كتاب مذكور بسيار است ، و ما در مواضع متعدده از اين مجالس از لطائف كلمات او به استشهاد مذكور ساخته ايم ، و آن را زينت كتاب