responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 101


امّا طرق انتخاب هدف در جهان برون ذاتى ، مىتوان گفت : به شمارهء افراد انسانها ، راه‌هاى انتخاب هدف متعدد و متنوع است .
وسايل اساسى انتخاب راه ، تعقل و انديشه و اراده و تصميمهاى صحيح است كه با استفاده از تجربه‌ها و دانسته‌هاى خود و ديگران و تحمل و بردبارى در مقابل امواج تيز خواسته‌ها بكار مىافتند و هدف را نشان مىدهند :
< شعر > تو پاى به راه در نه و هيچ مگوى خود راه بگويدت كه چون بايد رفت < / شعر > در اين زندگانى ممكن است انواعى از موضوعات مادى ، ما را وارد جاذبيّت خود نمايد ، اگر ملاك هدفگيرى در درون ما مختل نشده باشد ، آن موضوعات نمىتوانند جاذبيت هدفى پيدا كرده ، حيات ما را در خود بخشكانند . بلكه با اين اعتقاد كه موضوع بدست آمده امانتى است كه براى صلاح حال ما و اجتماع ، به ما سپرده شده است . بجاى آنكه چنگال كشندهء آن موضوعات مادّى حيات ما را در ميان خود بفشارد ، آنرا وسيله اى براى برداشتن چنگال نيازمندى از گريبان افراد جامعه تلقى مىكنيم . ممكن است انواعى از محبوبيّتهاى اجتماعى بسراغ ما بيايند و اگر ملاك هدفگيرى درون ما مختل نشده باشد ، آن محبوبيّتها نمىتوانند جاذبيّت هدفى پيدا كرده ما را با عشق به محبوبيت در نزد ديگران ، به خصومت با خويشتن وادار نمايند . بلكه اين محبوبيت وسيله اى براى آگاهى از دردهاى ديگران و راهنمائى به درمان آنها قرار مىگيرد .
اگر فهم و استعداد و قدرت انديشه‌هاى منتج نصيب ما گردند ، بدون اين كه ما را در جاذبيّت هدفى خود ميخكوب كنند ، وسايلى تلقى مىشوند كه در راه حلّ مشكلات و پرده برداشتن از روى مجهولات بكار مىافتند و راه را براى هدفهاى عالى باز مىكنند . بطور كلَّى هر امتيازى را كه تحت سلطهء ما قرار بگيرد ، از آن جهت كه با موقعيت ما فاصله داشته و ما با انتخاب وسايل كار و كوشش به آن رسيده‌ايم ، هدف منطقى محسوب مىكنيم و وسيلهء حياتى .
براى توضيح اين دو جنبه اى هدفها مبحث زير را مطرح مىكنيم :

101

نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست