را بازگشتى در كار بود تا ما نيز از آنان بيزارى مىجستيم همچنان كه آنان از ما بيزارى جستند ، خداوند كردارشان را اين چنين به آنان نشان مىدهد كه سراسر براى آنان حسرت است و از آتش بيرون رونده ( بيرون رفتنى ) نيستند « [1] سپس امام باقر عليه السّلام فرمود : جابر به خدا قسم آنان پيشوايان ظلم و پيروانشان هستند » . 13 - حبيب سجستانى از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه آن حضرت فرمود : خداى عزّ و جلّ فرموده است : هر كس از رعيّت اسلام را كه به ولايت هر امام ستمكارى كه از جانب خدا نيست اعتقاد داشته باشد حتما عذاب خواهم كرد هر چند آن رعيّت در اعمال خود نيكوكار و با تقوى باشد ، و هر رعيّتى از اسلام را كه به ولايت هر امام عادلى از جانب خدا اعتقاد داشته باشد مورد بخشش قرار خواهم داد اگر چه آن فرد در اعمال خود ستمگر و گنهكار بوده باشد « ( يعنى اعتقاد به امام دروغين موجب بيرون رفتن از ايمان است و اعتقاد به امام راستين را كه از جانب حقّ است موجب بيرون شدن از تاريكى گناه و دخول در نور ايمان است ) . 14 - عبد الله بن أبى يعفور گويد : « به امام صادق عليه السّلام عرض كردم : من با مردم معاشرت دارم ، بسيار در شگفتم از گروههائى كه ولايت شما را ندارند و تولَّى فلانى و
[1] البقرة 165 الى 167 . و قوله « ترى » على قراءة نافع و ابن عامر .