responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 76


از قول عبد اللَّه [1] محمّد بن عثمان بما خبر داد و او روايت كرد از محمّد بن بكر بن عبد الرزاق و او از ابو حاتم مغيرة بن محمّد مهلبى و او از مسلم بن ابراهيم و او از نوح بن قيس حدانى و او از وليد بن صالح و او از پسر زن زيد بن ارقم . . . تا پايان حديث مزبور [2] .
و بدخشانى در « نزل الابرار » ص 19 حديث غدير را بلفظ زيد بن ارقم از طريق احمد و طبرانى ذكر كرده . و در ص 21 نيز از ابى نعيم و طبرانى از ابى الطفيل از زيد روايت كرده و آلوسى در جلد 2 « روح المعانى » ص 350 آنرا روايت نموده و در قسمت مربوط به تابعين نيز بلفظ ابى ليلى كندى حديثى از زيد خواهد آمد .
43 - ابو سعيد زيد بن ثابت ( وفات او در يكى از سالهاى 45 تا 48 ذكر شده بعد از سال پنجاهم هجرى نيز نوشته شده ) ابن عقده در « حديث الولايه » و ابو بكر جعابى در « نخب المناقب » حديث غدير را از او روايت نموده‌اند . و جزرى شافعى در « اسنى المطالب » ص 4 نامبرده را در شمار راويان حديث غدير ذكر نموده است .
44 - زيد - يزيد بن شراحيل انصارى - نامبرده يكى از گواهانى است كه در روز مناشده براى أمير المؤمنين عليه السّلام در موضوع حديث غدير شهادت داد كه حديث او بعدا خواهد آمد - حافظ ابن عقده در « حديث الولايه » داستان شهادت او را روايت كرده و ابن اثير در جلد 2 « اسد الغابه » ص 233 و ابن حجر در جلد 1 « الاصابه » ص 567 آنرا از ابن عقده نقل نموده‌اند و در مقتل خوارزمى و تاريخ آل محمّد صلَّى اللَّه عليه و آله ص 67 در شمار راويان حديث غدير از صحابه ثبت شده است .
45 - زيد بن عبد اله انصارى - ابن عقده در « حديث الولايه » حديث او را با ذكر سند روايت نموده است .



[1] در نسخه هائى كه بنظر رسيده چنين است و در عبارت سند افتادگى هست چنانكه پوشيده نيست
[2] ابن بطريق متوفاى در سال 600 هجرى ( كه در لسان الميزان ابن حجر ترجمهء حال او ثبت شده ) در « العمده » ص 51 حديث مزبور را از مناقب ابن المغازلى نقل نموده است .

76

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست