responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 60


( بطوريكه صاحب كتاب « مفتاح النجافي مناقب آل العباء ) از آندو نقل كرده آن را روايت نموده‌اند و بهمين تفصيل حافظ هيثمى در جلد 9 كتاب » مجمع الزوائد « ص 165 از دو طريق طبرانى آن را روايت كرده و گفته است : رجال يكى از دو اسناد همه مورد اعتماد و وثوق هستند و در » نزل الابرار « ص 18 از طريق ترمذى در نوادر الاصول و طبرانى در » معجم كبير « باسنادشان از ابى الطفيل از او و قرمانى در » اخبار الدول « ص 102 از او از پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله بطريق ترمذى و سيوطى در » تاريخ الخلفاء « ص 114 نقل از ترمذى روايت مزبور را آورده‌اند و خطيب خوارزمى در مقتلش و قاضى در تاريخ آل محمّد صلَّى اللَّه عليه و آله ص 68 او را از جمله صحابهء راويان حديث غدير بشمار آورده‌اند .
32 - حذيفة بن اليمان اليمانى ( در سال 36 [1] وفات يافته ) ابن عقده در « حديث الولايه » و ابو بكر جعابى در نخب خود « و حاكم حسكانى در كتابش » دعاة الهدات الى اداء حق الموالات « حديث مزبور را بلفظ خودش از او روايت نموده‌اند .
و حاكم بعد از ذكر حديث او گفته : حديث او را بر ابى بكر محمّد بن محمّد صيدلانى قرائت نمودم و بدان اقرار نمود جزرى در « اسنى المطالب » ص 4 او را از جمله صحابهء راويان حديث غدير بشمار آورده است .
33 - حسان بن ثابت - نامبرده يكى از شعراى غدير است در قرن اول در محل خود بشعر و ترجمه حال او مراجعه فرمائيد .
34 - امام مجتبى حضرت حسن السبط صلوات اللَّه عليه - ابن عقده باسناد خود در « حديث الولايه » و جعابى در « نخب » حديث غدير را از آن جناب روايت نموده‌اند و خوارزمى آنحضرت را در شمار راوايان حديث غدير ذكر كرده .
35 - امام سبط پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله حسين شهيد عليه السّلام - ابن عقده باسناد خود در



[1] ابن حجر در « التقريب » ص 82 گويد : حذيفة بن اليمان مردى است بزرگوار از سابقين صحابه و در صحيح مسلم از او با احراز صحت رسيده كه رسول خدا ( ص ) او را بآنچه واقع شده و بآنچه تا قيام قيامت واقع ميشود آگاه فرموده و اين حديث را بسيارى از حفاظ با ذكر سند از صحيح مسلم روايت نموده‌اند .

60

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست