responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 56


پشتىبانى نمايد . طبرانى اين حديث را روايت كرده و رجال سند آن توثيق شده‌اند و سيوطى نيز در « تاريخ الخلفاء » ص 114 بهمين طريق اين حديث را نقل از طبرانى ذكر كرده و در صدر حديث كلمهء ( خداوندا ) نيست . و بدخشى در « نزل الابرار » ص 20 و « مفتاح النجا » و شيخ ابراهيم وصابى شافعى در « الاكتفاء في فضل الأربعة الخلفاء » از طريق طبرانى به بيان سيوطى از او روايت نموده‌اند و جزرى در « اسنى المطالب » ص 4 نامبرده را از راويان حديث غدير بشمار آورده است .
30 - حبيب بن بديل بن ورقاء خزاعى - ابن عقده در « حديث الولايه » باسنادش حديث غدير را از او روايت نموده و ابن اثير در جلد 1 « اسد الغابه » ص 368 از كتاب « الموالات » ابن عقده باسنادش از زرّ بن حبيش حديث ركبان را كه با خطاب ( السّلام عليك يا مولانا ) بأمير المؤمنين على عليه السّلام سلام نمودند روايت نموده و در آن شهادت حبيب داير بحديث غدير خم ذكر شده و قريبا در حديث ركبان اين روايت خواهد آمد و ابن حجر در جلد 1 « الاصابه » ص 304 اين روايت را بطور خلاصه ذكر نموده .
31 - حذيفة بن اسيد ابو سريحه ( بفتغ سين ) غفارى - ( از اصحاب شجره است و در يكى از سالهاى 40 تا 42 وفات يافته ) ابن عقده در كتاب « حديث الولايه » واقعهء غدير را از او روايت كرده - بطورى كه صاحب ينابيع الموده در ص 38 از سمهودى از او ( ابن عقده ) نقل نموده : و ابن عقده در « الموالات » از عامر بن ضمره و حذيفة بن اسيد با ذكر سند روايت نموده كه آندو گفتند : پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله خطاب بمردم فرمود : همانا خداى مولاى من است و من اولى ( سزاوارتر ) هستم بشما از خود شما . آگاه باشيد و كسى كه من مولاى اويم پس اين ( يعنى على عليه السّلام ) مولاى او است و دست على را گرفت و او را بلند كرد تا همهء آن گروه او را شناختند . سپس فرمود . بار خدايا دوست دار آنكه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد . پس از آن فرمود : و همانا در آن هنگام كه در كنار حوض بر من وارد ميشويد دربارهء دو چيز گران و نفيس از شما مؤاخذه و سئوال خواهم نمود .

56

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست