responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 224


تصديق بدقّت نظر او نمودند و در تمام اقطار بلاد يمن بدارا بودن علوم عاليه مشهور گشته ، او از پدرش : امام منصور اخذ حديث نموده ، سپس بقيهء استادان او را ذكر نموده و از جملهء تصانيف عاليه او همين كتاب « غاية السئول » و شرح آن : « هدايت العقول » را بشمار آورده و كتابى هم در آداب علماء و متعلَّمين ، سپس گويد :
نامبرده كتاب مزبور را از « جواهر العقدين » تاليف سيد سمهودى خلاصه نموده ، سپس قطعه اى از نمونه‌هاى شعر او را ذكر نموده .
نامبرده در كتاب خود « هدايت العقول » ( كه در نزد مؤلَّف معظم « الغدير » موجود است ) حديث غدير را بطرق بسيار ذكر نموده كه هر گاه جداگانه آنرا تنظيم ميكرد خود رساله اى مستقل بود ، سخن او در باب كلمات پيرامون سند حديث غدير خم خواهد آمد .
313 - شيخ احمد بن محمّد بن عمر - قاضى القضات - ملقّب به - شهاب الدّين - خفاجى - مصرى - حنفى - متوفاى 1069 ( كه سن او قريب نود سال بوده ) ، محبّى در جلد 1 « خلاصه الاثر » ص 331 - 343 در شرح حال و ستايش او بسط كلام داده و استادان و تأليفات او را تعداد كرده و اشعار نموده كه نامبرده متصدى قضاوت شد و بدمشق آمد و در آنجا مسكن گرفت ، و نمونه اى از شعر او را ذكر كرده و دربارهء او چنين گويد :
داراى - تصنيفهاى حسّاس و مهّم و يكى از شخصيّتهائى است ، كه در احاطه و تخصص شهرت جهانى يافته ، و در عصر خود بمانند ماه آسمان دانش و خورشيد تابان در افق نظم و نثر بوده ، بر اهل تأليف و ارباب تصنيف رياست و سرورى داشته و نام و شخصيّت او بتمام نقاط منتشر گشته و اخبار او چون ستاره گان درخشان فلك در افق علوم تابيده و هر كه را ديديم و از هر كسى كه ملاقات او را درك كرده - شنيديم ، همگان به يگانه بودن و برترى او در تقرير و تحرير و حسن انشاء معترف بودند ، و كسى در زمان او بجايگاه بلند او در دانش نرسيده ، و تأليفات او بسيار و در خور استفادهء عموم و در تمام بلاد منتشر گشته و از اين راه موفقيت و سعادت بزرگى را احراز نموده است ، تا آخر . . . نامبرده حديث غدير را در جلد 3 شرحى كه بنام « نسيم الرياض »

224

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست