responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 213


كرده چنانكه در صفحهء 28 گذشت .
288 - عبد اللَّه بن أحمد بن محمّد مشهور به : سيد اصيل الدّين حسينى - ايجى - شافعى - مقيم مكَّه - متوفاى 883 ، مورّخ بزرگ غياث الدّين در تاريخ كبير « حبيب السير شرح حال او را ثبت و او را بسيار ستايش نموده و دربارهء او گويد :
نامبرده بر علماء جهان و بزرگان آدميان بسبب جلالت و هوشيارى و پارسائى و دين و ورع برترى و تفوّق يافته ، كتاب « درج الدّرر - في - سيرة سيّد البشر » از او است ، سخاوى در جلد 5 « الضوء اللَّامع » ص 12 او را نام برده و گويد :
او از جمله افاضلى است كه در مكَّه از من أخذ حديث نمودند ، مضافا بر مراتب ديندارى و فروتنى و قبول قناعت و ادب و نيكوئى خط و ضبط و ساير ملكات و صفات نيكو و پسنديده كه در او جمع است ، نامبرده شرح حديث غدير را كه بلفظ ؟ ؟ ؟ براء بن عازب در حديث تهنيت روايت شده و خواهد آمد ، در كتاب خود « درج الدّرر » ذكر نموده و آنرا از امور كليهء واقعهء در حجة الوداع بشمار آورده است .
289 - ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن يوسف حسينى - سنوسى - تلمسانى - متوفاى در سال 895 ، ملالى شاكرد او كتابى جدا گانه در احوال و سيره و فوايد او تأليف نموده و نام آنرا « المواهب القدسيّه في المناقب السنوسيّه » گذارده ، و نسبت باو ستايش بسيار نموده به جلد 1 « معجم المطبوعات » ص 1058 مراجعه نمائيد ، داستان احتجاج امير المؤمنين عليه السّلام بر طلحه روز جمل بحديث غدير خم نقل از شرحى كه او بر صحيح مسلم نوشته خواهد آمد .
290 - ابو الخير فضل اللَّه بن روز بهان - فضل اللَّه خنجى شيرازى - شافعى - معروف به « خواجه ملَّا » سخاوى در جلد 6 « الضوء اللَّامع » ص 171 شرح حال او را درج و استادان او را ذكر و گويد : نامبرده در فنونى از عربيّت و معانى و اصلين و جز آنها پيشروى كرده مضافا بر خصلتهاى نفسانى از خوشرفتارى و توجّه . . تا آنكه گويد اطلاع يافتم در سال 97 كه در اثر بلاغت و نيك انديشى منشى ديوان سلطان

213

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست