responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 191


طرق متسوب باو در صفحات 54 [1] و 57 و 62 و 87 و 89 و 100 و 108 و 109 و 111 گذشت و غير از طرق مذكوره نيز دارد 233 - حافظ محمّد بن موسى بن عثمان - ابو بكر حازمى ( نسبت به جدّ او حازم است ) همدانى - شافعى ( در سال 548 متولد و در 584 وفات يافته ) ، سبكى در جلد 4 طبقاتش ص 189 شرح حال او را ثبت و او را پيشواى با اتقان و برجسته خوانده ، و از ابن الزينبى نقل شده كه : نامبرده از حيث حفظ حديث و اسانيد و رجال آن با اوصافي كه در او است از قبيل زهد و التزام بعبادت و رياضت و ذكر ، بهترين مردم زمان خود بوده ، در علم حديث مصنفاتى دارد : و ابن نجّار گويد :
نامبرده از پيشوايان حفّاظ عالمين بفقه حديث و معانى و رجال آن بوده و مورد اعتماد و وثوق و حجّت بزرگوارى بوده ، متصف بزهد و ورع و ملازم با خلوت و مباشر امر تصنيف و نشر علم بوده ، چنانكه در جلد 2 تاريخ ابن خلكان ص 223 و جلد 3 « معجم البلدان » ص 466 مذكور است نامبرده بخطبهء پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله در غدير خم تصريح نموده است .
234 - حافظ عبد الرحمن بن على بن محمّد - ابو الفرج ابن جوزى - بكرى - ( بمناسبت نسبت او بجدش ابى بكر صديق ) بغدادى - حنبلى - متوفاى 597 ، ابن خلكان در جلد 1 تاريخش ص 301 گفته : نامبرده علَّامهء عصر و پيشواى زمان خود در حديث و فن وعظ بوده ، در فنون عديده تصنيف كرده و در عده اى از كتب تذكره و تاريخ شرح حال او ذكر شده ، حديث مناشدهء در رحبه ( ؟ ؟ ؟ ) را بلفظ زاذان از طريق احمد روايت نموده ( زيادتي چاپ دوّم ) و لفظ او در كلمات پيرامون سند حديث خواهد آمد .
235 - فقيه - اسعد بن ابى الفضايل محمود بن خلف عجلى - ابو الفتوح ( باو - ابو الفتح - نيز گفته ميشود ) - شافعى - اصفهانى ( در سن 85 سالگى در سال



[1] يكى از سه نفرى است كه در سطر يكم صفحه مزبور ذكر شد و آنها : ابن عقده و ابو نعيم و ابو موسى اصفهانى : ميباشند همانطور كه در پا صفحه مزبور توضيح داده شده - مترجم

191

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 191
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست