responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 149


دانسته و ثقه بودن او را در جلد 4 تهذيبش صفحهء 4 از ابن نمير و ابن خراش و ابى حاتم و ابن قانع و خليلى و مسلمة بن قاسم حكايت نموده ، حديث بطريق او در ص 42 و در ص 55 گذشت .
89 - حافظ يحيى بن عبد الحميد حمانى - ابو زكريا كوفي - متوفاى 228 ، مرّه و ابن معين او را متصف بصدق دانسته‌اند و احمد و ابن نمير و بوشنجى او را توثيق نموده‌اند ، ابن معين گويد : ثقه است و در كوفه مردى است كه با او در حفظ حديث شركت ميكند و اينان بر او رشك ميبرند ، و از ابن كثير نقل شده كه مردم بسيار در بارهء او سخن گفته‌اند ، و اين امر را نميدانم مگر از سلامت نفس و متانت او ، ابن عدّى گويد : نامبرده مسندى دارد كه داراى صلاحيت است و در مسند او چيز ناپسندى نيافتم و اميدوارم كه باكى بر او نباشد .
مؤلف « الغدير » - امينى - گويد : اين شهادتهاى بسيار كه از پيشوايان نامبرده ملاحظه ميشود . اين بدگوئى را از بين ميبرد .
شرح حال او را ابن حجر در جلد 11 تهذيبش ص 243 - 249 ثبت نموده ، حديث از او در ص 43 و 51 باسناديكه رجال آن ثقه است ذكر شده و دربارهء نزول آيهء اكمال دين در شأن على عليه السّلام خواهد آمد .
90 - حافظ ابراهيم بن حجاج بن زيد - ابو اسحق سامى - بصرى - متوفاى 231 - 233 بطوريكه در « خلاصه » صفحهء 14 ذكر شده ، ابن حبّان او را از ثقات ذكر كرده و ابن حجر در « التقريب » صفحهء 12 او را توثيق نموده ، و در جلد 1 تهذيبش ص 113 ثقه بودن او را از دار قطنى و صلاحيت او را از ابن قانع حكايت نموده است ، حديث او در باب تهنيت در روايت حموئى باسناد صحيح و رجالى كه همه آنها ثقه هستند خواهد آمد .
91 - حافظ عليّ بن حكيم بن ذبيان كوفي - اودى - متوفاى 231 ، ابن معين و نسائى و محمّد بن عبد اللَّه حضرمى و ابن قانع بطوريكه در خلاصهء خزرجى و تهذيب ابن حجر جلد 7 صفحهء 311 مذكور است او را توثيق نموده‌اند ، حديث او بطريق

149

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست