responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 139


شده ) حديثى را با دقت در اسناد آن از نامبرده ( حافظ - وكيع ) روايت نموده كه او از اعمش - از سعد بن عبيده - از ابن بريده از پدرش حديث كرده كه : رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله فرمود : من كنت مولاه فعلى مولاه در « الجامع الصغير » روايت منسوب باو ذكر شده ، و اسناد آن صحيح و رجال آن ثقه هستند .
45 - سفيان بن عيينه - ابو محمّد هلالى كوفي ( در سال 198 در مكه وفات يافته ) ذهبى در جلد 1 تذكره اش ص 239 تصريح نموده كه : نامبرده پيشوائى بوده داراى حجت و برهان و موصوف بقوهء حفظ و وسعت دامنهء دانش و بزرگى قدر و مقام ؛ و ابن خلكان در جلد 1 تاريخش صفحه 226 اعلام نموده كه : نامبرده پيشوائى بوده است دانشمند و با دقت نظر و زاهد و ورع و اهل حديث بر صحت حديث و روايت او اجماع و اتفاق دارند ، و بسيارى از صاحبان تذكره شرح حال او را توام با ستايش ثبت نموده‌اند ، حديث او در نزول آيهء سأل سآئل پيرامون داستان غدير خواهد آمد و حديث او بطريق صحيح و با رجال موثق در ص 48 و 120 گذشت .
46 - حافظ عبد اللَّه بن نمير ، ابو هشام همدانى خارفى ، ذهبى در جلد 1 تذكره اش ص 299 شرح حال او را ثبت و توثيق يحيى بن معين و غيره را نسبت باو نقل كرده ، نامبرده از بزرگان اصحاب حديث بوده و در سال 199 در سن 84 سالگى درگذشته ، به صفحات 63 و 73 مراجعه نمائيد ، و اين طريق كه در حديث او است بر طبق اختيار ابن سعد ( و همچنين ابن معين و هيثمى ) از عطيّهء عوفي ( ثقه ) طريق صحيحى است و رجال آن ثقه ميباشند . و حديث مناشدهء در روز رحبه بروايت او بلفظ زاذان خواهد آمد .
47 - حافظ حنش بن حرث بن لقيط نخعى كوفي ، ابو نعيم و هيثمى او را موثّق دانسته‌اند ، و ابو حاتم گفته : باكى بر او نيست ، حديث ركبان از او بطريق صحيح و با رجال ثقه خواهد آمد .
48 - ابو محمّد موسى بن يعقوب زمعى مدنى ، ابن معين او را موثق دانسته و

139

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست