responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 106


اخبار از اسماعيل بن كشيط [1] از جميل بن عماره [2] از سالم بن عبد اللَّه بن عمر ( ابن جرير گويد : گمان دارم كه گفت : از عمر ، و اين جمله در كتاب من نيست ) .
روايت نموده كه گفت : شنيدم رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله در حاليكه دست على عليه السّلام را گرفته بود فرمود : هر كس من مولاى اويم پس اين على عليه السّلام مولاى او است .
بار خدايا دوست دار آنكه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد .
91 - ابو نجيد عمران بن حصين خزاعى « در سال 52 در بصره درگذشته ) ابن عقده در » حديث الولايه « حديث غدير را با ذكر سند از او روايت نموده و مولوى محمّد سالم بخارى نقل از حافظ ترمذى نموده و خطيب خوارزمى و - شمس الدين جزرى در » اسنى المطالب « ص 4 او را از جمله راويان حديث غدير از صحابه بشمار آورده‌اند .
92 - عمرو بن حمق خزاعى كوفي ( در سال 50 درگذشته [3] ) ابن عقده حديث غدير را از او روايت نموده و خوارزمى در مقتلش او را از جمله راويان حديث غدير از صحابه بشمار آورده .



[1] چنين مذكور است و درست آن : نشيط است ( زيادتى چاپ دوم ) .
[2] چنين مذكور شده و در تاريخ بخارى چنانكه درس 64 خواهد آمد عامر مذكور است ( زيادتى چاپ دوم )
[3] عمرو بن حمق داستان عجيبى دارد كه در كتب تاريخ مسطور است كه پس از بيرون شدن او از كوفه از طرف لشكريان معاويه و عامل موصل تعقيب شد و در نزديكى موصل در يك غار مار سياه و مهيبى او را هلاك نمود و اسب او در آن حوالى مشاهده شد و لشكريان با مشاهدهء اسب او بطرف غار آمده و او را در آنحال مشاهده كردند و سر او را از بدن جدا نمودند و اين سرنوشت با اين جمله از فرمايش حضرت امير المؤمنين عليه السّلام پيش بينى شده بود كه فرمود : جن و انس در كشتن تو شركت ميجويند و سر او را بر نى زدند و بشام نزد معاويه بردند و گفته شده : اولين سرى كه در تاريخ اسلام بر نى نصب شد ، سر عمرو بن حمق خزاعى بود - مترجم

106

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست