responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 89


از ابى الحسن محمّد بن ابى اسماعيل علوى از محمّد بن عمر بزاز از عبد اللَّه بن زياد مقبرى از پدرش از حفص بن عمر - عمرى - از غياث بن إبراهيم از طلحة بن يحيى از عموى او عيسى از طلحة بن عبيد اللَّه روايت نموده كه پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله فرمود : هر كس كه من مولاى او هستم على عليه السّلام مولاى او است .
و ابن كثير در جلد 7 « البداية و النهايه » ص 349 حديث غدير را با ذكر سند بلفظ براء بن عازب روايت نموده ؛ و سپس گفته : اين حديث از سعد و طلحة بن عبيد اللَّه و جابر بن عبد اللَّه نيز روايت شده و براى آن طرق متعددى است ، و از ابى سعيد خدرى و حبشى بن جناده و جرير بن عبد اللَّه و عمر بن خطاب و ابى هريره نيز روايت شده و حافظ ابن المغازلى در « مناقب » خود عشرهء مبشره را از جمله يكصد تن راويان حديث غدير شمرده و طلحهء نامبرده از آنها است ، و جزرى شافعى در « اسنى المطالب » ص 3 نامبرده را در شمار راويان حديث غدير از صحابه ذكر نموده است .
* ( حرف - ع - ) * 60 - عامر بن عمير نميرى - ابن عقده در « حديث الولايه » حديث غدير را با ذكر سند از او روايت كرده ، و ابن حجر در جلد 2 « الاصابه » ص 255 حديث مزبور را از موسى ابن اكتل بن عمير نميرى از عمويش عامر ( نامبرده ) روايت نموده .
61 - عامر بن ليلى بن ضمره . حافظ ابن عقده در « حديث الولايه » با ذكر سند حديث مزبور را باسنادش از او روايت كرده و ابن اثير در جلد 3 « اسد الغابه » ص 92 بطريق ابو موسى از ابى الطفيل از او روايت نموده كه گفت : چون رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله از حجة الوداع برگشت ( جز آن حج نفرموده ) آمد تا بحجفه رسيد ( در روز غدير خم ) - خم در نزديك حجفه است ، و رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله در آنجا مسجدى دارد كه معروف است . پس خطاب بمردم فرمود . . . تا پايان حديث .
و ابن صباغ مالكى نقل از كتاب « الموجز » تأليف حافظ اسعد بن ابى الفضايل بسند خود تا منتهى شود به عامر - و ابن حجر در جلد 2 - « الاصابه » ص 257 از كتاب

89

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست