responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 55


داده كه گفت : چون روز غدير خم در رسيد بر حسب امر پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله در وسط روز عموم مردم مجتمع گشتند و پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله حمد و ثناى خداوند را بجا آورد و پس از آن خطاب بمردم فرمود : آيا ميدانيد كه من اولى ( سزاوارتر ) هستم بشما از خود شما ؟
گفتند . بلى ، فرمود پس هر كس كه من مولاى اويم على عليه السّلام مولاى او است .
بار خدايا دوست دار دوستان او را و دشمن دار دشمنان او را و دست على را گرفت و او را بحدّى بلند نمود كه زير بغل هر دو را ديدم و من در آن روز مشرك بودم . ابو موسى اين روايت را با ذكر سند آورده و ابن حجر در جلد 1 « الاصابه » ص 372 و همچنين قندوزى در « ينابيع الموده » ص 34 اين حديث را از كتاب « الموالات » تأليف ابن عقده روايت نموده‌اند .
29 - حبشى ( بضم حاء ) ابن جنادة السلولى ( در كوفه مسكن گرفته ) نامبرده از جمله كسانى است كه در روز مناشده براى على عليه السّلام نسبت بداستان غدير خم شهادت داده ( بطوريكه حديث اصبغ ابن نباته آتى الذكر مشعر بر آن ميباشد ) .
ابن عقده در ( حديث الولايه ) و ابن اثير در جلد 3 از « اسد الغابه » ص 307 و نيز در جلد 5 ص 205 و محب الدين طبرى در « الرياض النضره » جلد 2 ص 169 ( نقل از ذهبى ) آنرا روايت نموده‌اند و سيوطى در « جمع الجوامع » از طريق طبرانى در « معجم الكبير » و متّقى هندى در جلد 6 « كنز العمال » ص 154 و ابن كثير شامى - در جلد 5 « البدايه و النهايه » ص 211 از ابى اسحق از نامبرده روايت نموده‌اند : كه او در روز غدير خم از رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله شنيد كه فرمود : هر كس من مولاى اويم على مولاى او است . خداوندا دوست دار دوستان او را و دشمن دار دشمنان او را و ابن كثير در جلد 7 ص 349 نيز آنرا از او روايت كرده . و حافظ هيثمى در جلد 9 « مجمع الزوايد » ص 106 روايت كرده كه حبشى گفت : شنيدم رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله روز غدير خم ميفرمود : بار خدايا هر كس من مولاى اويم پس على مولاى او است . خداوندا دوست دار آنكه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آنكه را كه او را دشمن دارد و يارى كن كسى را كه او را يارى كند و دستگيرى و پشتيبانى فرما كسى را كه او را

55

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست