responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 150


صحيح و رجال ثقه در صفحه 48 گذشت و در داستان ( مناشده ) بطريق صحيح بلفظ سعيد و زيد ابن يثيع خواهد آمد .
92 - حافظ خلف بن سالم مهلبى مخرّمى بغدادى متوفاى 231 ، بطوريكه در خلاصهء خزرجى ص 90 - و جلد 3 « تهذيب التهذيب » صفحه 152 مذكور است ، نسائى و ابن شيبه و حمزهء كنانى او را توثيق نموده‌اند ، و خطيب در جلد 8 تاريخش صفحهء 328 موثق بودن و صدق و دقت نظر او را از جمعى حكايت نموده ، حديث از او در ص 31 بطريق صحيح و رجال ثقه گذشت ، و همچنين در ص 34 .
93 - حافظ على بن محمّد - ابو الحسن طنافسى كوفي - مقيم رى - متوفاى 233 ر 5 ، ابو حاتم او را ثقه و راستگو معرفي نموده و خليلى گويد : پيشوائى است ، او و برادرش حسن در قزوين موقعيت مهمى را دارا بوده‌اند و بزرگان براى ملاقات آندو مىشتافتند ، ابن حبّان او را از ثقات ذكر نموده ، و ابن حجر در جلد 7 تهذيبش ص 379 شرح حال او را چنين ذكر كرده و در تقريبش ص 186 او را ثقه و عابد ثبت نموده است و خزرجى در « خلاصه » ص 135 موثق بودن او را ذكر نموده ، حافظ ابن ماجه در جلد 1 سنن خود ص 30 از على بن محمّد طنافسى ( مذكور ) اين روايت را آورده كه او از ابو معاويه ( محمّد بن خازم ) و او از موسى بن مسلم شيبانى و او از عبد الرحمن بن سابط ، از سعد بن ابى وقاص روايت نموده : هنگامى كه معاويه از يكى سفرهاى حج خود بازگشت . . . تا آخر حديث كه در ص 78 ذكر شده است و اسناد آن صحيح و رجال آن همگى موثق هستند .
ابن ماجه نيز در جلد 1 سنن خود ص 29 گويد : حديث نمود ما را على بن محمّد از ابو الحسن ( زيد بن حباب ) كه او گفت : مرا خبر داد حمّاد بن سلمه از على بن زيد بن جدعان از عدّى بن ثابت از براء بن عازب رضى اللَّه عنه كه گفت : با رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله آمديم . . . تا آخر حديث كه در صفحه 45 ذكر شده است ، و اين اسناد صحيح و رجال آن همگى موثق هستند .
94 - حافظ هدبة بن خالد - ابو خالد قيسى - بصرى - متوفاى 235 ، ابن معين و

150

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست