responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 57


مسلم و بخارى در صحيحشان متفق عليه دانسته با وجود اين ، گفته آن در نسخه هائى كه من ديده‌ام ، نيست . ( 1 ) از جمله اين كه حميدى در آخر حديث هفتم از حديث مسند عبد الله بن مسعود از افراد بخارى ذكر كرده چيزى كه لفظ آن چنين است : « اين حديث را برقانى ذكر كرده و گفته : بخارى آن را استخراج كرده و گفته كه آن را علقمه ذكر نموده ولى صاحب « الاطراف » از آن غفلت كرده است .
عبد المحمود گويد : آيا نمىبينى كه حديث را در صحيح بخارى اثبات كرده و او را از رجال بخارى قرار داده و بعد از آن حكايت كرده كه صاحب ( الاطراف ) از آن غافل مانده ؟
از جمله اين كه حميدى در آخر حديث دهم از افراد مسلم از مسند عبد الله بن مسعود ذكر كرده چيزى كه لفظ آن چنين است : علقمه از ابن مسعود نقل كرده كه پيامبر فرمود :
« ليلينى منكم اولو الاحلام و النهى ثم الذين يلونهم ثلاثا و اياكم و هيشات الاسواق » البته والى مىشوند از شما صاحبان عقل و ديانت بعد از آنهم در آيند عقب هم افراد مختلف . . . البته داخل در نزاع آنان نشويد كه مثلا گاهى هست قتل از خودشان واقع شود به شما نسبت دهند « ثم الذين يلونهم » سه مرتبه فرمود .
اين حديث را ابن مسعود ذكر كرده و در آن حكايت نموده :
« ثم الذين يلونهم مرتين و لا تختلفوا فيختلف قلوبكم » و اين جمله در كتاب مسلم نيست .
عبد المحمود گويد : اين كلامى است كه آن را حميدى ذكر كرده است آيا نمىبينى نقل او از كتاب مسلم و ابن مسعود مختلف است ؟ ! باز حميدى ذكر كرده در مسند عبد الله بن مسعود در وسط حديث سىام از افراد مسلم :
« و لا يعد الرجل صبيه ثم لا ينجزه الوعد » : ( مرد به بچه خود وعده ندهد سپس به وعده خود وفا نكند ) چنين گفته است : ابن مسعود دمشقى كه مسلم اين زياده را از اين حديث بيرون آورده است و اين زياده نيست در كتاب مسلم كه پيش

57

نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست