responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 162


اين حديث را احمد بن حنبل نيز در مسند خود [1] و نسائى در خصائص [2] با كمى تفاوت ، و با اين اضافات آورده‌اند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلَّم پرچمى به دست ابو بكر داد و او را به جنگ فرستاد ولى او فرار كرد ، پرچمى به دست عمر داد او نيز برگشت آنگاه فرمود به زودى پرچم جنگ را به دست مردى مىدهم كه . . . الخ .
ابن اثير جزرى در « اسد الغابة » از « ضحّاك انصارى » روايت كرده كه گفت :
وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلَّم به سوى خيبر مىرفت على ( عليه السلام ) را در جلو لشكر قرار داده بود و به او فرمود : هر كس از يهوديان خيبر از قلعه بيرون بيايد و داخل نخلستان خود شود ، جانش در امان است ، على ( عليه السلام ) اين فرمان را به بانگ بلند به سربازان خود اعلام كرد ، در اين ميان رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلَّم جبرئيل را ديد كه مىخندد ، پرسيد به چه مىخندى ؟ گفت : از بس على را دوست دارم ، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلَّم به على ( عليه السلام ) فرمود : اينك جبرئيل است مىگويد : على را دوست دارم على ( عليه السلام ) گفت : كار من به جايى رسيده كه جبرئيل مرا دوست بدارد ؟ رسول خدا فرمود : تو را كسى دوست مىدارد كه از جبرئيل بهتر است ؟ پرسيد آن كيست ؟ فرمود : آن خداى عز و جل است « فنظر النّبى صلى الله عليه و آله و سلَّم الى جبرئيل يضحك فقال ما يضحك قال انّى احبّه فقال النّبيّ صلى الله عليه و آله و سلَّم لعلىّ انّ جبرئيل يقول انّه يحبّك قال و بلغت ان يحبّنى جبرئيل قال نعم و من هو خير من جبرئيل ، الله عزّ و جلّ » [3] . خطب در تاريخ بغداد به سند خود از « جابر بن عبد الله انصارى » روايت كرده كه :
« و قال حدّثنى جابر بن عبد الله ) * انّ عليّا حمل باب خيبر يوم افتتحها و انّهم جربوه بعد ذلك فلم يحمله الَّا اربعون رجلا » على ( عليه السلام ) در جنگ خيبر روزى كه آن را فتح كرد در خيبر را بلند كرد و بعد آن را آزمايش كردند كمتر از چهل نفر نتوانست آن را بر دارد [4] .



[1] مسند احمد بن حنبل ، ج 1 ، ص 99 - 123 .
[2] خصائص نسائى ، ص 5 .
[3] ابن اثير جزرى ، اسد الغابة ، ج 3 ، ج 34 - ص 5 - 231 .
[4] تاريخ بغداد ، ج 11 ، ص 324 .

162

نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست