responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 130


شركت نمايد و از امروز به بعد هم هيچ برهنه اى نبايد خانه خدا را طواف كند و داخل بهشت نمىشود مگر كسى كه مؤمن باشد . ( 1 ) ثعلبى همين روايت را در تفسير خود در سورهء برائت روايت كرده و شرح داده است كه چگونه بت پرستان مكه آن پيمانى را كه پيامبر در حديبيه با آنان بسته بود ، نقض كردند سپس او در آخر حديث ، چنين گفته است : رسول خدا ابو بكر را در اين سال به موسم حج فرستاد و او را مأمور نظارت بر امور حج كرد و توسط او چهل آيه از اول سوره برائت را فرستاد تا در موسم حج به مردم مكه قرائت كند هنگامى كه ابو بكر قسمتى از راه را پيمود پيامبر صلى الله عليه و آله و سلَّم على ( عليه السلام ) را فرا خواند و فرمود به همين قضيه حركت كن و از اول سوره برائت بر آنها بخوان وقتى كه مردم جمع شدند اين موضوع را اعلان كن .
على ( عليه السلام ) سوار شتر ( مخصوص ) پيامبر ( الغضباء ) گرديد از مدينه خارج شد و در « ذو الحليفه » به ابو بكر رسيد ، نامه را از ابو بكر گرفت ابو بكر به سوى پيامبر برگشت عرض كرد پدر و مادرم فداى تو باد ! در بارهء من چيزى نازل شده است پيامبر فرمود نه ، « و لكن لا يبلغ عنّى الَّا انا او رجل منّى » سپس ثعلبى صورت اعلان على ( عليه السلام ) و ابلاغ آنچه را كه خدا و رسولش به آن امر فرموده بودند ، ذكر كرده است [1] .
محب الدين طبرى ، در كتاب « ذخائر العقبى » از « ابو سعيد » يا « ابو هريره » چنين نقل مىكند : رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلَّم ابو بكر را مأمور نظارت بر امر حج كرد هنگامى كه به سرزمين « ضجنان » رسيد ، صداى شتر على ( عليه السلام ) را شنيد و آن را شناخت و به سراغ او آمده و گفت براى چه آمدى ؟ گفت خير است ، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلَّم سوره برائت را با من فرستاده است ، هنگامى كه ابو بكر بازگشت ( و از تغيير اين رسالت اظهار نگرانى كرد ) پيامبر فرمود :
« لا يبلغ عنّى غيرى او رجل منّى يعنى عليا » هيچ كس جز خودم نبايد از طرف من ابلاغ كند ، مگر كسى كه از من است ، منظورش



[1] تفسير ثعلبى ، ج 3 ، ص 430 - مخطوط بنا بنقل احقاق الحق .

130

نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست